استان خوزستان از جمله استان های کشور است که از لحاظ زیرساخت های جاده ای و محورهای مواصلاتی بین شهرستان های استان با نواقص و کمبودهای جدی مواجه است .
به گزارش آسماری نیوز استان خوزستان از جمله استان های کشور است که از لحاظ زیرساخت های جاده ای و محورهای مواصلاتی بین شهرستان های استان با نواقص و کمبودهای جدی مواجه است .
شهرستان مسجدسلیمان در فاصله 125کیلومتری شهرستان اهواز قرار دارد , شهروندان شهرستان های مسجدسلیمان ,لالی ,اندیکا و روستاهای این سه شهرستان برای عزیمت به مرکز استان باید از مسیری عبور کنند که بدلیل حوادث ناگوار بی شماری که برای مسافران در این جاده رخداده است نام جاده مرگ را در میان مردم به خود اختصاص داده است .
راه ارتباطی فعلی که در سالیان بسیار دور احداث شده و جوابگوی ترافیک عبوری آن زمان بوده به مرور زمان و افزایش جمعیت این سه شهرستان و به تبع آن افزایش ترافیک عبوری تبدیل به یکی از پر تردد ترین محورهای مواصلاتی استان خوزستان گردیده است که متاسفانه از ایمنی کافی برخوردار نبوده و جوابگوی حجم بالای ترافیک عبوری فعلی نیست .
با احداث تونل دلا و اتصال شهرستان اندیکا به استان چهار محال و بختیاری محور اهواز به مسجدسلیمان و از مسجدسلیمان به شهرستان اندیکا تبدیل به یک محور بین استانی و استراتژیک شده که این امر بیش از پیش بر اهمیت احداث یک جاده میانبر یا دست کم بهسازی محور فعلی میان مسجدسلیمان و مرکز استان افزوده است .
طرح احداث جاده میانبر که قرار بود جایگزین محور نا ایمن فعلی شود از چند سال پیش آغاز شده اما بدلیل عبور از زیستگاه چندگونه انگشت شمار جانوری با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه و بدون پیشرفت چشمگیری به تعطیلی کشانده شد تا همچنان محور پر خطر مسجدسلیمان به اهواز جاده مرگ باقی بماند.
اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان در رابطه با علت تعطیل شدن پروژه احداث جاده میانبر می گوید : این پروژه جز پروژه هایی بود که نه مصوبه ای داشت و نه طراحی جدی برای آن صورت گرفته بود , از طرف دیگر هم سازمان هایی همچون محیط زیست مانع اجرای طرح اولیه جاده میانبر بودند که طرح اصلاح شد و نظرات محیط زیست هم رعایت شد اما باز هم محیط زیست بر مخالفت خودش اصرار دارد .
* پا فشاری سازمان محیط محیط زیست بر حفظ زیستگاه این گونه های جانوری تاکنون چندین خانواه را عزادار و خسارات جبران ناپذیری را بر مسافران جاده مرگ تحمیل کرده است . آیا واقعا حفظ جان انسان ها از حفظ این گونه های جانواری مهم تر نیست ؟ چرا در همان ابتدای کار و هنگام طراحی مسیر جاده میانبر مسیر به گونه ای که زیستگاه جانوران را تخریب نکند طراحی نشد ؟ آیا تعطیل شدن عملیات احداث جاده بهترین گزینه پیش روی مسئولان امر است ؟ واقعا مسیر جایگزین دیگری برای عبور جاده میانبر وجود ندارد ؟
جلیلی نماینده مسجدسلیمان در ادامه می افزاید : در محور فعلی بخش هایی که مشترک است باید به صورت مشترک تعریض شود و بخشی هم که بین شوشتر و مسجدسلیمان قرار دارد باید تعریض شود اما متاسفانه شهرستان شوشتر هیچ توجهی به بخشی که در حوزه این شهرستان قرار دارد نمی کند .
طی چند سال اخیر بخشی از این محور که در حوزه استحفاظی اداره راه و شهرسازی مسجدسلیمان قرار دارد تا حدودی بهسازی ,تعریض ,ایمن سازی و نقاط حادثه خیز آن اصلاح گردید اما علی عیدیوندی رئیس اداره راه و شهرسازی مسجدسلیمان نیز با بیان اینکه مسئولان شهرستان شوشتر نسبت به این محور بی توجه هستند گفته است : متاسفانه تصادفات اخیر عملاً در حوزه راه و شهرسازی شهرستان شوشتر اتفاق افتاده است و به همین دلیل و بی توجهی مسئولان شوشتر قصد داریم تا جهت تعیین تکلیف کلی و حذف نقاط سانحه خیز این محور عملاً کار به راه و شهرسازی مسجدسلیمان محول شود و بتوان از این بی تفاوتی مسئولان شوشتر جلوگیری و راه حل مناسبی جهت رفع حوادث این نقاط پیدا کرد.
پیمان چعباوی رییس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان با اعلام اینکه دادگستری مسجدسلیمان جهت حل معضل جاده مواصلاتی مسجدسلیمان به اهواز وارد عمل شده است گفت : در اولین اقدام حوادث اخیر تصادفات رانندگی و مرگ و میر حاصل از آن را به اطلاع رئیس کل دادگستری استان خوزستان رسانده و سپس طی شرحی مفصل عدم اجرای سریع تعریض جاده را به اداره کل راه و شهرسازی استان تذکر دادیم.
چعباوی گفت: در صورت عدم اجرای پروژه و رفع نقاط حادثه خیز جاده در آینده مسئولیت کیفری و حقوقی به اداره کل راه و شهرسازی تعمیم داده خواهد شد .
به گزارش آسماری نیوز در حال حاضر که ظاهرا احداث جاده میانبر بدلیل مخالفت های سازمان محیط زیست متوقف شده است تنها راه جلوگیری از تکرار حواث ناگوار در این محور پر تردد اصلاح نقاط حادثه خیز و تعریض محور فعلی است اما این به معنای نادیده گرفتن اهمیت احداث جاده میانبر نیست و قطعا احداث یک جاده میانبر مطالبه اصلی و جدی مردم و مسئولان مسجدسلیمان است .
پس از وقوع حادثه اخیر در جاده مرگ و فوت یکی دیگر از شهروندان مسجدسلیمانی موجب گلایه شدید مردم مسجدسلیمان از وضع موجود جاده مرگ گردید و همین امر سبب شد تا برنامه ریزی برای نوشتن طومار و امضا آن توسط شهروندان شهرستان های مسجدسلیمان ,لالی و اندیکا توسط ائمه جمعه این سه شهرستان انجام شود .
روز گذشته طوماری جهت رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت جاده مرگ در مصلی نماز جمعه مسجدسلیمان توسط نمازگزاران امضا شد تا پس از ارسال به شهرستان های لالی و اندیکا به استانداری خوزستان تحویل شود.
امید است تا اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و وزارت راه در کنار عملیات تعریض و بهسازی مسیر فعلی با همکاری و تعامل سازمان محیط زیست برنامه ریزی لازم جهت گره گشایی از ادامه عملیات احداث جاده میانبر را انجام دهند و شاهد این نباشیم که با کمی تعریض و ایمن سازی جاده مرگ, احداث جاده میانبر به فراموشی سپرده شود .