گرچه امام خمینی (ره)، امام خامنهای و بسیاری از علمای کشور شاخص های نماینده اصلح را معرفی کردهاند اما برای انتخاب درست باید به چند نکته توجه داشت.
یادداشتی از سید مبین حسینی: با نزدیک شدن به انتخابات هفتم اسفندماه بسیاری از شهروندان به دنبال پیدا کردن نفر اصلح هستند تا او را برای نمایندگی از خود راهی بهارستان کنند.
گرچه امام خمینی (ره)، امام خامنهای و بسیاری از علمای کشور شاخص های نماینده اصلح را معرفی کردهاند اما برای انتخاب درست باید به چند نکته توجه داشت.
1- اعضای فعال در ستادهای انتخاباتی در واقع معرف شخص کاندیدا هستند و هرچه این اشخاص سالمتر باشند، میتوان به سالم بودن کاندیدا خوشبین بود. متأسفانه برخی از اشخاص از 2 یا 3 سال گذشته پروژه حضور در مجلس را کلید زدهاند و برای جذب آرا اقدام به دادن وعدههای واهی میکنند. حضور برخی از عناصر آلوده در این ستادها نشان میدهد که در آینده این شخص وام دار چه گروه و چه جریانی است.
به همین دلیل شاخص "اعضای ستاد" یکی از مشخصههای مهم در انتخاب اصلح است و لازم است مردم در رأی دادن به شناخت کافی از این موضوع برسند.
2- دومین شاخص برای انتخاب اصلح قدرت تکلم و اثر گذاری فرد است؛ در روزهای گذشته بسیاری از اشخاص از فضای باز پیش آمده سوء استفاده کردند و اقدام به تهمت پراکنی پرداختند و بدون ارائه دلیل متقن، قواره نمایندگی را برازنده خود دانستند. خود این افراد نیک میدانند با حضورشان در مجلس شورای اسلامی دوران این گفتمان به پایان میرسد چرا که فضای به وجود آمده از بین میرود و این افراد برای گفته خود باید دلایل حقوقی و متقن ارائه دهند. پس برای پی بردن به قدرت تکلم افراد باید دید که کدام یک از کاندیداها اخلاق را در اولویت خود قرار داده و با ارائه دلایل کافی، سخن و دکترین خود را در معرض نقد افراد قرار داده است.
3- کار آمدی افراد سومین شاخص برای انتخاب فرد اصلح است. برخی از اشخاصی که در میدان انتخابات حاضر شدهاند امروز یادشان آمده که نصف جامعه را بانوان تشکیل میدهند و جوانان لایق و توانمندی نیز در جامعه زندگی میکنند. این اشخاص در یک سال گذشته حرفهای شعاری زیادی در این دو حوزه مطرح کردند اما بررسی سوابق آنها نشان میدهد که به این دو موضوع بی توجه بودهاند. پس برای شناخت این مؤلفه باید دید که این کاندیداها در این دو حوزه چه اقداماتی انجام دادهاند و چه برنامهای برای آینده دارند.
4- برنامه منسجم یکی از مؤلفه هایی است که توانمندی کاندیدا و کارآمدیاش را نشان میدهد. برخی از کاندیداها با فرا رسیدن فصل انتخابات شعارهای دهان پر کنی مانند رفع بیکاری، پایان دادن به معضلات زیست محیطی و ... سر میدهند اما وقتی از آنها درباره ریز برنامهها سؤال میشود جوابی ندارند و به یک دلیل کلی مانند حق ما از این همه نفت نباید این اوضاع باشد بسنده میکنند. در واقع کسی که برنامه ریزی منسجمی برای مسائل ریز و درشت حوزه انتخابیه خود نداشته باشد لایق نمایندگی نیست چرا که در دوره 4 ساله خود فقط به دنبال درب خروج و ورود مجلس و منافع شخصیاش میگردد.
5- استقلال، گرچه در کشورهایی که احزاب قدرت را به دست گرفتهاند، کارایی و گفتمان کاندیدا مشخص است اما این موضوع در کشور ما رویه متفاوتی دارد و احزاب نتوانستهاند قدرت واقعی را پیدا کنند و به همین دلیل وابستگی اشخاص به احزاب ضعیف سبب روی کار آمدن نمایندهای منفعت طلب میشود. البته باید توجه داشت که "اصلح" باید خط و منشش برای مردم مشخص باشد تا همه بدانند که این شخص در هنگام نمایندگی و قرار گرفتن در موقعیتهای حساس نقش واقعی خود را ایفا کند نه اینکه تحت تأثیر اکثریت قرار بگیرد و هر روز مواضع خود را در جهت باد تغییر دهد.
6- این روزها بحث معیشت و اقتصاد مهمترین اولویت کشور است و کسی که میخواهد خود را به عنوان نماینده مردم معرفی کند باید برنامهای برای عبور از رکود و بهبود اقتصاد در این شرایط باشد؛ کسانی که اولویت خود را بحثهای سیاسی قرار دادهاند این روزها به دنبال سوءاستفاده از رأی مردم هستند و به پشتوانه رأی خود به دنبال بهره گیری برای حزب و جریان خود هستند.
7 روز تا برگزاری انتخابات فرصت وجود دارد و مردم به راحتی میتوانند با آنالیز برنامههای کاندیداها فرد اصلح را انتخاب کنند.
برای رسیدن به انتخاب اصلح باید دید که چه کسانی پشت لیستهای ارائه شده هستند و با مطالعه گذشته افراد میتوانند آینده خود را با این اشخاص مشاهده کنند.