کارشناسان و مسئولان معتقدند که مشکلات اقتصادی مهمترین عامل موفق نبودن خوزستانیها در کنکور است.
به گزارش آسماری به نقل از رهیاب، مسئله کنکور همیشه ذهن خانوادهها را مشغول خود کرده و استرس زیادی بر دانش آموزان تحمیل کرده است؛ خانوادهها برای پایان دادن به این استرس و موفقیت فرزندان خود هزینه بسیاری متحمل میشوند و در آخر نتیجه کنکوریهای خوزستان قابل قبول نیست.
کارشناسان و مسئولان مختلف درباره موفق نبودن خوزستانیها در کنکور عوامل بسیاری را عنوان میکنند و دلایل اصلی آن را فقر، بیکاری، محرومیت و کمبودها را به عنوان ارکان اصلی این عدم موفقیت بر میشمرند.
البته در کنار اینها مسئولان معتقدند که نمیتوان کیفیت آموزش و پرورش و سطح هوشی دانش آموزان را با کنکور سنجید، جمشید کمایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در این باره میگوید: کیفیت آموزش و پرورش را نمیتوان با کنکور سنجید اگرچه مرتبط با هم هستند. برای موفقیت در کنکور عوامل دیگری همچون شرکت در کلاسهای آموزشی آزاد موثر است.
لزوم همکاری خانوادهها برای نظارت
وی میافزاید: آموزش و پرورش استان خوزستان به دلیل کمبود نیروی انسانی توان برگزاری کلاسهای فوق برنامه را ندارد و بیشتر مردم خوزستان به دلیل مسائل اقتصادی نمیتوانند فرزندان خود را در این کلاسها ثبت نام کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان معتقد است: در آموزش و پرورش ۵ رکن وجود دارد که ۴ رکن آن مبتنی بر مشارکت افراد است و والدین دانش آموزان باید برای افزایش کیفیت مدارس کمک کنند. مشارکت، کمک مادی نیست بلکه باید با نظارت، انتقاد، پیشنهاد و ارائه طرح و برنامه به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی تصریح میکند: در استان خوزستان ۹ هزار و ۷۷۱ مدرسه وجود دارد و ما نمیتوانیم آن طور که باید از همه آنها بازدید و بر آنها نظارت کنیم. پس باید مردم در این زمینه به ما کمک کنند.
کمایی درباره علت ناموفق بودن خوزستانیها در کنکور عنوان میکند: عوامل مختلف فرهنگی و اقتصادی در رتبه نیاوردن خوزستانیها در کنکور مؤثر است. دانش آموزان ما مشکل هوشی ندارند بلکه جمع مشکلاتی که درون استان وجود دارد بر موفقیت دانش آموزان ما تأثیر گذار است.
علت ناموفق بودن خوزستانیها در کنکور
سجاد عباسی، کارشناس ارشد مسائل آموزشی در گفتگو با رهیاب میگوید: ما نمیتوانیم ناموفق بودن دانش آموزان خوزستانی را در کنکور به عنوان پایین بودن سطح هوشی آنان عنوان کنیم بلکه به عقیده بنده مهمترین عامل در این نتیجه، کمبودها و محرومیتهای خوزستان است.
وی میافزاید: حدود یک میلیون دانش آموز در خوزستان وجود دارد که بعد از تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین جامعه دانش آموزی است اما از نظر امکانات آموزشی، این استان جزو استانهای محروم کشور است. به این آمار، آمار حدود ۶۰۰ هزار بیسواد مطلق را اضافه کنید که سبب شده پیشرفت دانش آموزان لاک پشت وار باشد.
این کارشناس مسائل آموزشی بیان میکند: برای رفع مشکلات آموزش و پرورش در استان خوزستان باید همه سازمانها و صنایع بسیج شوند. صنایع و شهرداریهای خوزستان باید مسئولیتهای اجتماعی خود را انجام دهند تا بتوانیم کمبودها را رفع کنیم.
وی عنوان میکند: با توجه به گرم بودن استان خوزستان، مدارس این استان یک ماه زودتر از بقیه مدارس کشور تعطیل میشوند، همچنین کمبود ۵ هزار نفری معلمان و گرد و خاک را اضافه کنید که جمع روزهای تعطیل را افزایش میدهد و دانش آموزان نمیتوانند از همه فرصت خود برای تحصیل استفاده کنند.
عباسی بیان میکند: برای موفقیت در کنکور و کسب رتبه خوب باید روشها را بلد بود و این روشها در آموزشگاههای خصوصی آموزش داده میشود، بسیاری از مردم ما در خوزستان توانایی حضور در این کلاسها را ندارند و یا فقط در سال منتهی به کنکور در این کلاسها شرکت میکنند که به همین دلیل نمیتوان شاهد موفقیت مورد نظر بود.
وی یکی دیگر از دلایل ناموفق خوزستانیها در کنکور را انتخاب رشته غلط میداند و میگوید: بسیاری از دانش آموزان ما در رشتههای نظری نام نویسی میکنند و به دلیل حضور گسترده دانش آموزان استانها برخوردار، رقابت نامتوازن میشود و به همین دلیل موفقترینهای کنکور معمولاً از استانهایی خاص هستند.
برگزاری کلاسهای فوق از برنامه
محمد تقیزاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفتگو با رهیاب، اظهار داشت: در جلسه آخر شورای آموزش و پرورش تصویب کردیم که ۱۲۰ کلاس در سطح استان برای دانش آموزان کنکوری برگزار شود.
وی میافزاید: البته این کلاسها از ابتدای سال تحصیلی در حال برگزاری است و در جهت تأمین اعتبار مورد نیاز قرار شده که استانداری از طریق شرکتهای بومی وارد شود.
تقیزاده با اشاره به تأثیر معدل کلاسهای سوم متوسطه در کنکور بیان میکند: کلاسهای تقویتی هم برای دانش آموزان مقاطع سوم متوسطه در رشتههای مختلف در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر فراهم کردن شرایط خانه برای دانش آموزان کنکوری، بیان میکند: سالانه در حدود ۷۰ هزار نفر پشت کنکوری در خوزستان داریم که فقط ۲۵ هزار نفر از آنها دانش آموزان ما هستند و ما نمیتوانیم برای همه آنها کلاسهای تقویتی برگزار کنیم.
تقیزاده عنوان میکند: در این زمینه مؤسسات خصوصی میتوانند تأثیر به سزایی در آماده کردن دانش اموزان برای کنکور را انجام دهند.
وی درباره تشخیص کیفیت آموزشگاههای خصوصی میافزاید: مؤسسات زیادی در استان خوزستان فعالیت میکنند و ما نمیتوانیم بر اساس ارزیابی برخی از این آموزشگاهها را به دانش آموزان پیشنهاد دهیم، اما خانوادهها باید قبل از نام نویسی فرزندان خود درباره کیفیت کلاسها و اساتید تحقیق کنند تا در این زمینه موفق شوند.
به گزارش رهیاب، موفقیت در کنکور به منزله موفق بودن دانش آموزان نیست بلکه زنجیره موفقیت دانش آموز در استان خوزستان کامل شود، انتخاب رشته مناسب، تجهیز مدارس، مناسب سازی محیط شهری و آموزشی برای دسترسی دانش آموز به محصولات مورد نیاز میتواند از عواملموفقیت باشد.