1403/06/29 06:25


100
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:28
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز
دکتر اسماعیل ایدنی گفت:بزرگترین مشکل این است که نیروی متخصص بومی نداریم و این مسئله نیازمند زمان است برای تربیت یک کارشناس پرستاری حداقل چهارسال زمان نیاز است تازه 80 درصد آنها راضی نیستند در مناطق محروم خدمت کنند.

 به گزارش آسماری نیوز به نقل از رهیاب نیوز دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز  در خصوص علت کمبود پزشک در برخی شهرستان های استان خوزستان اظهار داشت: کمبودهای جدی در خصوص پزشک و نیروی متخصص در استان داریم مجوز استخدام برای 1200 پرستار ،کارشناس بیهوشی و اتاق عمل داریم برای جذب نیرو  هم اطلاع رسانی کردیم ولی در استان فقط 600 نفر آمدند.


وی ادامه داد:در استان نیروی بومی متخصص به اندازه نیازمان نداریم  الان همه دنبال این هستند تا در حوزه های غیرتخصصی با رابطه مشغول شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد:بزرگترین مشکل این است که نیروی متخصص بومی نداریم  و این مسئله نیازمند زمان است برای تربیت یک کارشناس پرستاری حداقل چهارسال زمان نیاز است تازه 80 درصد آنها راضی نیستند در مناطق محروم خدمت کنند.

وی افزود:مشوق هایی باورنکردنی برای جذب پزشک عمومی و متخصص در نظر گرفته ایم حقوق یک پزشک که در اندیکا و لالی خدمت می کند از حقوق بنده که رئیس دانشگاه هستم بیشتر است.

ایدنی عنوان داشت:امروز 15 هزار پزشک عمومی داریم که کار طبابت انجام نمی دهند  درامد 12 میلیونی برای آنها در مناطق محروم استان توجیه اقتصادی ندارد یعنی ما از منابع اختصاصی خود و بالاتر از چیزی که مصوب شده است برای خدمت در مناطق محروم در نظر گرفته ایم اما باز حاضر نمی شوند به مناطق محروم نمی روند.

وی ادامه داد:به ازای کار در شهرهای چون ایذه ،مسجدسلیمان، لالی و اندیکا به هر متخصصی که برود روزی 300 هزار تومان می دهیم یعنی ماهی 9 میلیون تومان می شود هر چقدر کار کند دو برابر تعرفه دولتی حق ویزیت به او می دهیم و سه برابر خدمات جراحی اش را می دهیم منتها عرضه و تقاضا بالانس نیست یعنی تقاضا زیاد است ولی نیروی انسانی کم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:وقتی این پولی را که ما می دهیم می تواند در تهران و اصفهان و مناطق خوش آب وهوا هم به دست آورد ترجیح می دهد به آنجا برود پس ناچارا ما راهی جز بومی گزینی نداریم باید ظرفیت دانشگاه های خود را به سمت نیروهای بومی ببریم تا 70 درصد نیروهای پرستاری در دانشگاه بچه های بومی شهرستان باشند.

وی اضافه کرد: مثلا 10 نفر پرستار برای شادگان می خواستیم 2 نفر فقط ثبت نام کردند که آنها هم متعلق به یک استان همجوار بودند به محض استخدام درخواست انتقال دادند یعنی فقط می خواستند به سیستم ورود کنند.

ایدنی خاطر نشان ساخت: گرمای بالا، هوای نامطبوع و عوامل دیگر باعث شده است تا شرایط برای کار کردن فارغ التحصیلان در استان وجود نداشته باشد و تنها راه ما برای این موضوع تعریف مشوق است ولی باید در نظر داشت که یک شبه به اهداف خود  نخواهیم رسید کسانی بودند که فکر می کردند یک شبه می شود مشکلات را حل کرد ولی حل نکردند با اینکه در گذشته پول خوبی هم بود ولی می بینیم امروز مشکلات پا بر جا هستند چون نیروی انسانی باید تربیت شود و این زمان بر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد:یکی دیگری از مشکلات مطالبات القایی است خیلی از بیمارستان ها در استان ما نه بر مبنای نیاز منطقه  بلکه بر اساس مسائل تبلیغاتی و سیاسی ساخته شده اند برخی بیمارستان ها غیرکارشناسی بنا شده اند امروز بیمارستان داریم 6 درصد آن تخت دارد کدام متخصصی حاضر می شود آنجا برود ولی بیمار نداشته باشد؟

وی ادامه داد:پزشکی که متخصص می شود 11 سال پزشکی خوانده است بعد می رود در شهری که بخش داخلی آن 3 مریض دارد ما امروز در همان بخش به ازای اینکه پزشک در در بیمارستان بماند شبی 500 هزارتومان پول به او می دهیم چه بیمار ویزیت کند چه نکند به ازای ماندن در شهر 300 هزار تومان به او می دهیم اگر ویزیت کند دوبرابر قیمت می دهیم و اگر جراحی کند سه برابر قیمت به او می دهیم  در همان بیمارستان 96 پرسنل داریم ولی در آن ماه کل بیمارستان منفی بوده است و اداره بیمارستان  هیچ توجیهی نداشته است.

ایدنی افزود: دیگر کسی نمی تواند در آنجا را ببندد ولی در  عوض مردم می گویند چرا در فلان بیمارستان همه تخصص ها نیست خب اگر همه تخصص ها بیایند ولی مریض نداشته باشد مثل این است که در شهری تعویض روغنی بزنید که اصلا ماشین نداشته باشد یا دوتا ماشین باشد ولی 20 تعویض روغنی باشدیعنی در بعضی شهرها نیاز واقعی وجودنداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:در استان بیمارستان داریم از روزی که ساخته شده یعنی بیش از 10 سال می شود که بسته است چون آن شهر 15 هزارنفر جمعیت دارد مگر چقدر مریض دارد که بخواهد آن بیمارستان بچرخد.

وی ادامه داد:امروز هم مطالبه برای تاسیس بیمارستان در جاهایی که کار کارشناسی نشده است وجود دارد یکی از همین شهرهای تازه تاسیس در نزدیکی اهواز مرتب در خواست تاسیس بیمارستان دارد این در حالی است که 10 دقیقه تا اهواز فاصله ندارد وقتی بیمار می تواند به اهواز بیاید و به یک بیمارستان فوق تخصصی برود چه نیازی دارد یک بیمارستان عمومی با نیروهای تازه فارغ التحصیل بنا کنیم چون منابع مالی ما محدود است پس باید کار کارشناسی انجام دهیم والا اتلاف منابع صورت می گیرد.