1403/06/29 05:29


103
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:28
پدیده گردوغبار گویا جهیزیه خوزستانی ها شده است مدیریت بد منابع طبیعی و برداشت بی رویه از سرمایه های استان امروز آتشی به پا کرده است که دودش حتی در چشم استان های دیگر هم می رود تا آجا که این پدیده که اقیانوسی از مریضی ها را با خود به همراه دارد

 به گزارش آسماری نیوز به نقل از رهیاب نیوز پدیده گردوغبار گویا جهیزیه خوزستانی ها شده است مدیریت بد منابع طبیعی و برداشت بی رویه از سرمایه های استان امروز آتشی به پا کرده است که دودش حتی در چشم استان های دیگر هم می رود تا آنجا که این پدیده که اقیانوسی از مریضی ها را با خود به همراه دارد موجب تعطیلی استان های دیگر می شود اما در خوزستان مدیران مثل کوه بر سر تعطیل نکردن مدارس و ادارات مانده اند و حتی زبان روزه مردم در گرمای 50 درجه هم دل آنها را به رحم نمی آورد.


خوزستانی ها که کم کم به وعده ها عادت کرده اند اما دلخوش هستند تا دولت جدید طبق وعده های خود این مشکل را برطرف کند چرا که سلامتی مردم استان کمتر از دریاچه ارومیه نیست و رئیس سازمان محیط زیست ایران آنقدر حساس است که اجازه نمی دهد گوسفندی جلوی پایش قربانی شود امااین حساسیت نسبت به سلامت جنوبی ها دیده نمی شود و شاهد زنده آن هم 22 هزار خوزستانی بود که آلودگی هوا پای آنها را به بیمارستان ها باز کرد اما کسی آخ نگفت و حتی رئیس جمهور اعلام کرد من از این ماجرا بی خبر بوده ام.

مثل هزاران هزار بار دیگر از خود و مسئولینی که قول داده اند برای این مشکل تکراری چاره جویی کنند می پرسیم ایا با گفتن ریزگرد دیگر این سونامی خاک سلامت انسان ها را به خطر نمی اندازد؟ایا حتما باید این ریزگردها به تن برج میلاد بنشیند تا فکر چاره ای کنید آنهم فقط برای پایتخت؟!

 بر کسی دیگر پوشیده نیست این پدیده که کیفیت هوا و عمق دید را کاهش می دهد می تواند اثرات سویی بر سلامت انسان به خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی داشته باشد.

یک متخصص ریه می گوید:«کودکان به علت رشد ناکارآمد ریه ها و نوع تنفس، بیشتر در معرض حملات ریوی هستند و در مقابل این ریزگردها بسیار حساس ترند. افراد بالای 60 سال نیز در مقابل ریزگردها و آلودگی هوا بسیار آسیب پذیرند و باید مراقبت بیشتری از خود کرده و در چنین هوایی در سطح شهر تردد نکنند. با تردد در هوای آلوده به ریزگرد، سرعت تنفس و نیز عمق تنفس افراد بیشتر شده و این امر سبب می شود تا ریزگردها بیشتر وارد ریه های تنفسی آن ها شود.» اما کسی نیست به این متخصص ریه بگوید اینجا هیچ مرزی برای تعطیلی ادارات و مدارس که کمترین کار ممکن است شناخته نمی شود.

عوارض درازمدت این پدیده بر سلامتی ، ناشی از جایگزین شدن دایمی ذرات معلق و آلوده به ویروس ها در قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی می باشد.

از آنجایی که این عارضه می تواند باعث پدیده جهش ژنتیکی در ساختار DNA ویروس ها شود، توانایی ایجاد ویروس های نوپدید یا بازپدید در قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی و در نتیجه بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان های تنفسی (هنوز ناشناخته است) را نیز در پی دارد.

بروز عفونت های تنفسی، شعله ور شدن آلرژی های قدیمی و ایجاد حملات آسمی در بیماران مبتلا به آسم یا برونشیت از جمله عوارض کوتاه مدت پدیده گرد و غبار بر سلامت افراد است.

امیدواریم دولت تدبیروامید که انتقادات اساسی از دولت قبل دارد لااقل خود فکری اساسی و کارشناسی شده برای این موضوع کند و با انداختن تقصیر بر سر خاکهای عراق و عربستان موضوع را سرهم بندی نکند.