1403/10/22 06:25


12086
تاریخ انتشار: 1395/04/04 01:17
حکایت این روزهای برخی رسانه ها در خوزستان؛
برخی از رسانه‌های نرخ به روز خور که دیروز برای مقتدایی سینه چاک می‌زدند امروز منتقد ردیف اول استاندار سابق و سینه جاک استاندار جدید شده‌اند.

سیدعلیرضاشریفی، «عقب ماندگی خوزستان از نظر توسعه» بحث مشترک مردم، اصحاب رسانه و مسئولان است و در این بین همه توپ را در زمین یکدیگر می اندازند تا با پاک کردن صورت مسئله، بر کم‌کاری خود در انجام رسالت اجتماعی سرپوش بگذارند.



بنا بر آماری که اداره‌کل ارشاد خوزستان در اردیبهشت سال گذشته منتشر کرده است، 71 نشریه اعم از روزنامه، هفته نامه، دو هفته نامه و ماهنامه و 14 سایت رسمی فعال در خوزستان وجود دارد و همچنین 17 پایگاه خبری دیگر نیز در مرحله اعطای مجوز هستند. برآیند وضعیت رسانه‌ای خوزستان نشان می‌دهد که 120 پایگاه خبری در خوزستان توسط افراد مختلف اداره می شوند و این آمار به غیر از دفاتر استانی خبرگزاری‌های رسمی و نشریات رسمی کشوری است.

این آمار نشان می‌دهد که حداقل یک‌هزار خبرنگار فعال در خوزستان وجود دارد اما باز هم با وجود این آمار این رسانه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند رضایت کلی در جامعه ایجاد کنند و حتی نتوانسته‌اند رسالت خود را برای توسعه در استان به خوبی انجام دهند.

43 روز پیش وزارت کشور عبدالحسن مقتدایی را بازنشسته و یا به نوعی برکنار کرد. این تصمیم سبب شد که بسیاری از رسانه‌های استان با هجمه به وزارت کشور و دولت حسن روحانی به این موضوع اعتراض کنند. البته برخی از این رسانه‌ها پا را فراتر نهادند و کمپین‌ها «من مقتدایی هستم» را راه انداختند.



اینکه آیا واقعا رسالت خبرنگاران و رسانه‌ها باید ایجاد چنین فضایی برای یک مدیر باشد یا نه در حوصله این نوشتار نیست اما بررسی وضعیت این رسانه‌ها نشان می‌دهد که آن همه تعریف و تمجید از مقتدایی نه برای استانداری خوزستان و مردم استان بلکه برای پهن کردن دام برای استاندار جدید است.


این رسانه‌ها هم‌زمان که در فضایی احساسی و به دور از منطق مقتدایی را «امیرکبیر دوم»، «امیرکبیر خوزستان» و سردار عمران و آبادی می‌نامیدند، 24 گزینه را برای تصدی استانداری خوزستان معرفی کردند و حتی گزینه هایی که سابقه مدیرکلی هم ندارند در این بین معرفی شدند.



یکی از رسانه‌هایی که پیشگام در اعتراض به برکناری مقتدایی بود و مقتدایی را تا امیرکبیر بودن پیش برد در مدت زمان عزل استاندار تا معرفی شدن استاندار جدید 120 خبر در این باره منتشر کرده است.

برخی رسانه‌ها خیلی تملق می‌کنند

مشاور استاندار سابق خوزستان که رابطه خوبی با برخی از این پایگاه‌های خبری دارد، چندی پیش به رهیاب گفت: متأسفانه برخی از رسانه‌های ما تملق گرا هستند و بارها شده که ما با آن رسانه تماس گرفته‌ و گفتیم که مطلب منتشر شده را حذف کنید. برخی از این رسانه‌ها طوری تملق می‌کنند که گاهی برای استانداری نتیجه عکس می‌‍دهد.

جمال درویش افزود: خواسته ما از رسانه‌ها این است که اگر می‌خواهند از مجموعه‌ها و اقدامات انجام شده حمایت کنند بروند و از کارهایی خوبی که در حال انجام است و یا از پروژه‌های به بهره برداری رسیده گزارش بگیرند.

و اما...

پس از انتصاب غلامرضا شریعتی به عنوان استاندار خوزستان، این رسانه‌ها دوباره مسیر قبلی خود را پیش گرفتند؛ مسیری که شاید منجر به تباهی استاندار جوان خوزستان می‌شود. در همان روز انتصاب شریعتی این رسانه‌ها در اقدامی خودجوش اعلام کردند که کسی برای استقبال از شریعتی عازم فرودگاه نشود و این پزشک راضی به برگزاری جشن استقبال نیست.



این نوع خبررسانی برای نخستین بار در کشور مطرح می‌شود و تاکنون در هیچ استانی مراسم جشن به دلیل انتخاب استاندار جدید برگزار نشده است؛ شاید انتخاب یک فرد معتدل، منتسب به یک جریان و یا چهره‌ای شاخص منجر به رضایت مردم شود اما کار به استقبال و برگزاری جشن نمی‌رسد.



شریعتی باید توجه کند که ماهیت این رسانه‌ها چیست و با کمی فشار آوردن به حافظه تاریخی خود ماهیت فعالان این رسانه‌ها را به یاد بیاورد. فعالانی که در برهه‌ای در خط مقدم جریان مشارکت، در دوره‌ای پیشگام در حمایت از جریان انحرافی دولت قبل و در حال حاضر حامیان پر و پا قرص دولت تدبیر هستند.

دیدگاه سیاسی افراد نشأت گرفته ازتفکر آنها است اما اینگونه تغییر رنگ دادن و همسو شدن با همه افراد نشانی از اعتدال و سلامت اخلاقی این رسانه‌ها نیست بلکه دلیلی روشن مبنی بر منفعت طلبی این جریانات است.