1403/06/29 20:47


121
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:29
فرودگاهی با قدمت 106ساله
در استان خوزستان شهری وجود دارد که در اولین ها سرآمد است، شهری در میان رشته کوه‌های زاگرس که نخستین فرودگاه کشور درآنجا پایه گذاری شد، شهری به نام مسجد سلیمان.

  به گزارش آسماری نیوز در استان خوزستان شهری وجود دارد که در اولین ها سرآمد است، شهری در میان رشته کوه‌های زاگرس که نخستین فرودگاه کشور درآنجا پایه گذاری شد، شهری به نام مسجد سلیمان.

امروزه ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیا به حدی است که برخی کارشناسان، فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی هر منطقه ای توصیف و وجود فرودگاه های پر رونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند.
تاریخ تاسیس رسمی افتتاح این فرودگاه همزمان با کشف نفت در این منطقه به سال 1287 هجری شمسی باز می‌گردد. این فرودگاه نخستین نقطه ای در خاورمیانه ‌است که به صورت رسمی صاحب فرودگاه شد و از آن هواپیما برمی‌خاست.
فرماندار مسجد سلیمان می گوید: در جنگ های جهانی اول و دوم نیروهای خارجی مقیم ایران از مناطق مختلف کشور به فرودگاه مسجد سلیمان عزیمت می کردند و از آنجا عازم خارج از کشور می شدند.
آقای گورویی می افزاید: در دهه 50 تا 60 پروازهای فرودگاه مسجد سلیمان، داخلی و به مقصد تهران، اصفهان، خارک و اهواز بود که با هواپیماهای سبک به نامهای تاکسی ایر و فرند شیپ انجام می شد.
وی ادامه می دهد : از اواخر دهه 70 این فرودگاه تقریبا بسته شد و مسئولان محلی و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان تلاشهای فراوانی برای بازگشایی این فرودگاه انجام دادند .
آقای گورویی می گوید: فرمانداری مسجد سلیمان با عقد قرارداد با یکی از شرکت های هواپیمایی، موفق به راه اندازی پروازهای چارتر مسجدسلیمان-تهران و بالعکس شد که مدت زیادی دوام نیاورد.
فرماندار مسجد سلیمان می افزاید: برای بازسازی این فرودگاه 27 میلیارد ریال برآورد اولیه شده است اما تا کنون مبلغی اختصاص نیافته که امید است به زودی با تخصیص آن، بازسازی و تجهیز سامانه های ناوبری انجام شود.
آقای گورویی ابراز امیدواری می کند، با راه اندازی این فرودگاه در آینده شاهد روزهای بهتری برای مسجدسلیمان باشیم .
نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی،‌ اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اخذ مجوز پروازی در این فرودگاه از سال 91 می گوید: برای تجهیز این فرودگاه به سامانه های ناوبری و کنترل پرواز نیاز داریم که اکنون در حال مذاکره و اخذ اعتبار در این زمینه هستیم و صدور مجوزهای بازسازی این فرودگاه در حال انجام است.
آقای جلیلی با اشاره به اینکه تجهیز این فرودگاه از محل اعتبارات تملک عمرانی و دارایی های استانی با نظارت شرکت فرودگاه‌های کشور و نظر مساعد دولت انجام می شود، می افزاید: این فرودگاه به ساخت سالن انتظار، محوطه پارک هواپیما، جاده دسترسی و مراکز خدمات دهی به مسافران نیاز دارد که درحال انجام است .
وی اضافه می کند :رونق گردشگری در مسجد سلیمان هم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل است که حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف با فواصل زیاد سهم زیادی از جا بجایی گردشگران را به خود اختصاص خواهد داد.
یکی از شهروندان مسجد سلیمانی می گوید: با ساخت این فرودگاه مردم می توانند راحت تر به مراکز دانشگاهی و بهداشتی کشور مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه ساخت این فرودگاه حضور گردشگران خارجی و داخلی را تسهیل می کند، می افزاید: مردم زیادی می خواهند نخستین چاه نفت و زمین گلف جهان و اولین راه آهن و کارخانه تولید برق در ایران را از نزدیک مشاهده کنند .
پس از کشف نفت در مسجدسلیمان، رشته‌های مختلف ورزشی هم به مسجدسلیمان اورده شد که فوتبال یکی از پرطرفدارترین آنها بود .
اکنون تیم نفت مسجدسلیمان به عنوان یکی از سه تیم خوزستانی در لیگ برتر فوتبال ایران حضور دارد.
راه اندازی فرودگاه مسجد سلیمان می تواند میزبانی تیم نفت مسجدسلیمان را هم در لیگ برتر تسهیل و شهروندان مسجدسلیمان را به میزبانی بهتر این شهر امیدوار کند .
از دیگر ویژگیهای فرودگاه مسجد سلیمان، موقعیت جغرافیایی آن است که در جهان کم نظیر است ، به طور معمول فرودگاه ها در شهرها و مناطق مختلف، در بستر و هم سطح شهر احداث می شوند در حالی که فرودگاه مسجد سلیمان به علت تپه ماهوره ای بودن منطقه در بالای شهر قرار گرفته است .