1403/06/30 15:56


133599
تاریخ انتشار: 1398/04/25 17:54
با حضور دکتر اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور
حجتی نیا با بیان اینکه در زمینه ، زیرساخت هایی که آسیب دیدند همه دستگاهها و ارگانهای شهرستانی و استانی به صورت شبانه روزی همکاری لازم را داشتند افزود؛ شهرستان در حال حاضر وضعیت بحرانی و شکننده ای دارد زیرا این شهرستان دارای بافت بسیار فرسوده و غیر متعارف میباشد.

 

به گزارش  آسماری به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان مسجدسلیمان حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری ؛در ابتدای این جلسه ضمن تشکر و تقدیر از حضور مسئولان و مدیران استانی و کشوری از همان ساعت های ابتدایی حادثه وقوع زلزله اظهار داشت : بعد از اینکه زلزله 5/7ریشتری در شهرستان مسجدسلیمان با مرکزیت شهر  گلگیر به وقوع پیوست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بصورت فوری تشکیل جلسه داد و تمهیدات لازم اندیشیده شد و با حضور به موقع ادارت خدمات رسان در صحنه  به خوبی توانستند بحران را مدیریت نمایند.

 

حجتی نیا با بیان اینکه  در زمینه ، زیرساخت هایی که آسیب دیدند همه دستگاهها و ارگانهای شهرستانی و استانی به صورت شبانه روزی همکاری لازم را داشتند افزود؛ شهرستان در حال حاضر وضعیت بحرانی و شکننده ای دارد زیرا این شهرستان دارای بافت بسیار فرسوده و غیر متعارف  میباشد

 

وی گفت: وزارت نفت در سال ۸۴ با مطالعاتی که در سطح شهرستان انجام داد بعضی از مناطق را غیر قابل سکونت تشخیص داد و با تخصیص اعتباری قابل توجه مقرر شد ۵ هزار خانوار از این مناطق آلوده  جا به جا شوند که این اعتبار به طور صحیح مدیریت نشد و تنها ۱۲۰۰ خانوار جابجا شدند و باقی از ۸۴تاکنون  بلاتکلیف هستند.

 

 

سرپرست فرمانداری بابیان اینکه توسعه نیافتگی مناطق آلوده به نفت وگاز بدلیل عدم اجازه شهرداری جهت تعمییر و بهسازی منازل دراین مناطق آلود میباشد .

 

حجت الاسلام حیدرحجتی نیا بااشاره به اینکه، برای حل مشکلات شهرستان باید عزمی ملی ایجاد شود اظهار داشت:طبق آمار بنیاد مسکن تاکنون ۹ هزار خانوار در شهر مسجدسلیمان و روستاهای توابع به این اداره جهت ارزیابی منازل آسیب دیده خود مراجعه نمودند.

 

وی تصریح کرد: مسجدسلیمان دین بزرگی را در همه زمینه ها به گردن ایران عزیز دارد، امروز زیرساخت های ایران اسلامی مدیون شهر مسجدسلیمان است . مسجدسلیمانی که در جنگ تحمیلی بیش از هزار شهید و جانباز تقدیم ایران اسلامی کرده است شایسته نیست که اکنون آمار بیکاری جوانان آن بیش از ۴۶% باشد بر همین اساس استدعا دارم معاون محترم وزیر با تدوین و ارائه گزارش جامعی از مشکلات مسجدسلیمان صدا و خواست های عمومی مردم این شهر را به گوش مسئولین کشوری برساند.

 

سرپرست فرمانداری درپایان سخنان خود ضمن اشاره به  مشکلات و معضلات اساسی شهرستان  که از خواست های عمومی مردم و مسئولین شهرستان میباشند را  بیان نمود:

۱_تعیین تکلیف مناطق آلوده به نفت وگاز و همچنین منازل واقع در بافت های فرسوده و ناکارآمدباتوجه به اینکه بیش از ۶۰درصد شهرمسجدسلیمان را  بافت های ناکارآمد و فرسوده تشکیل میدهند.

 

۲_تعیین تکلیف نهایی جاده مهم و حساس (مسجدسلیمان_اهواز)باتوجه به اینکه جاده مواصلاتی فعلی جاده ای خطرناک و بحرانی میباشد.

 

۳_سیستم فاضلاب شهرستان بدلیل قدیمی بودن و فرسودگی شهرستان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است و لزوم تسریع در پروژه فاضلاب از ضروریات در این شهرستان است.

 

۴_تعیین تکلیف نهایی زمین های پلاک ۱ درشهرستان باتوجه به اینکه  زمین مناسب در سطح شهرستان جهت ساخت و ساز وجودندارد و این یکی دیگر از معضلات و مشکلات مردم و مسئولین شهرستان میباشد.

 

۵_عدم وجود مکان مناسبی جهت ستاداسکان اضطراری در شهرستان و همچنین نبود ماشین آلات ودستگاهای لازم جهت بحرانها باتوجه به زلزله خیز بودن شهرستان.

 

همچنین دکتر اسماعیل نجار در این جلسه اظهار کرد: اگر اتفاقی در منطقه‌ای رخ دهد، نمی‌شود انباشت مشکلات را با وقوع یک حادثه رفع کرد، امروز همه مباحث و مشکلات مطرح شده در مسجدسلیمان حول محور گذشته بوده است.

 

نجار بیان کرد: امروز سه زلزله بالای ۴ ریشتر در سه استان رخ داد و روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ زلزله با بزرگی متفاوت در استان‌های مختلف رخ می‌دهد.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در برخی شهرهای زلزله‌زده پس از وقوع زلزله گفت: اکنون اگر بم را ببینید قابل مقایسه با وضعیت قبل از زلزله نیست و در این زمینه نباید به شبکه‌های اجتماعی  توجه شود. در برخی برنامه‌ها دیده‌ایم که عنوان می‌کنند که کانکس‌ها تنها به افرادی که پارتی دارند داده می‌شود اما زمانی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم کسی که در منطقه آسیب قرار ندارد، کمک و کانکس را دریافت کرده است.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه استفاده از کانکس مشکلات جدی دارد، تصریح کرد: زندگی در فضای ۲۰ متری برای کسی که منزل ۷۰۰ متری با همه امکانات داشته، بسیار سخت است و راه چاره تنها بازسازی است که این کار زمانبر است.

 

نجار خاطرنشان کرد: اکنون ارتفاع ساختمان در سرپل ذهاب از ۱.۲ طبقه به ۳.۲ طبقه رسیده است. همه سازوکارهایی که پس از حوادث طبیعی در استان‌های دیگر به کار گرفته شده، در منطقه زلزله‌زده مسجدسلیمان نیز انجام خواهیم داد.

 

وی عنوان کرد: برای کسانی که منازلشان تخریب شده است و امکان سکونت در آن وجود ندارد، منازلی به صورت اجاره‌بها تعیین می‌شود، یعنی انتقال اسکان موقت به دائم تا زمان احداث منزل.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به نحوه پرداخت اجاره‌بها گفت: برای اجاره‌بها در روستا ۶ میلیون تومان و در شهرها ۱۲ میلیون تومان به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود اما نباید دیگر کسی در چادر زندگی کند. گاهی می‌بینیم که افراد در چادر زندگی می‌کنند و از همه امکانات استفاده می‌کنند و حتی مبلغ بسیار بیشتری از مردم به عنوان کمک دریافت می‌کنند.

 

نجار با بیان اینکه در زلزله مسجدسلیمان باید ارزیابی دقیق و سریع انجام شود، عنوان کرد: بنیاد مسکن باید تعداد واحدهای تخریبی را با ارزیابی دقیق مشخص کند.

 

 

گفتنی است: سرپرست فرمانداری ،رییس سازمان مدیریت بحران کشور و هیئت همراه از مناطق آسیب دیده از زمین لرزه در شهرستان بازدید نمودند.