1403/06/30 11:07


133727
تاریخ انتشار: 1398/06/20 14:13
به كوشش مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، 300 قلم از اشیاء موزه اي مربوط به بيمارستان امام خميني(ره) (شركت نفت) مسجد سليمان به موزه مركزي نفت مسجد سليمان در بي بيان منتقل شد .

فهيمه محبي ، مسوول گردآوري و شناسايي اشياء موزه اي مديريت موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم گفت: در سال 94 نزديك به 300 قلم شيء از بيمارستان امام خميني(ره) (شركت نفت) مسجد سليمان ، توسط واحد اشياء موزه هاي صنعت نفت شناسايي و ثبت شده بود كه در حال حاضر با توجه به ساخت موزه مركزي نفت در بي بيان مسجد سليمان ، اين اشياء به محل اين موزه منتقل شد.


وي افزود: اشياء ثبت شده ازقدمت بالايي برخوردارند و شامل انواع دستگاه معاينه چشم، وزنه هاي ترازو، فيلترهاي آزمايشگاهي ، گهواره حمل نوزاد، ترازوي تركيب دارو، دستگاه فشار خون و تخت هاي بيمارستان قديمي مسجد سليمان مي شوند كه در انبارهاي مازاد بيمارستان قرارگرفته بودند .


وي توضيح داد: پيشتر قراربود بخشي ازساختمان قديمي بيمارستان نفت مسجد سليمان با توجه به قدمتي كه دارد تبديل به موزه بهداشت و درمان صنعت نفت شود ولي با توجه به تكميل ساختمان موزه نفت مسجد سليمان اين اشياء به اين موزه منتقل شد.


به گفته محبي ، موزه بي بيان مسجد سليمان ازتمام استانداردهاي موزه اي  برخوردار است و مخازن مورد نياز براي نگهداري اشياء موزه اي براي آنها در نظر گرفته شده و اشياء به مخازن مورد نظرمنتقل شده است .

 

IMG-20190904-WA0001_1

 لازم به يادآوري است ، موزه مركزي نفت مسجد سليمان درمحل  پالايشگاه قدیمی بي بيان و با موضوع اكتشاف و توليد درحال راه اندازي است .

درموزه مركزي نفت مسجد سليمان قراراست موضوع اکتشاف و تولید وموضوعات مختلفي از جمله نفت چيست؟، استفاده از نفت در باستان، استفاده از نفت در دنياي معاصر، نفت و شهرنشيني در مسجد سليمان، نفت و انگليس، چگونگي اكتشاف نفت، چگونگي استخراج نفت، معرفي افراد معاصر در تاريخ صنعت نفت به طور خاص مسجد سليمان، نفت مسجد سليمان و ملي شدن، اشيا و اسناد، روز شمار تاريخ مسجد سلميان همزمان با كشف نفت، هنر و نفت ومسجد سليمان شهر اولين ها پرداخته شود .


گفتني است ، پالايشگاه بي بيان كه به اختصار LDU نيز خوانده مي شود در سال 1932 ميلادي تاسيس شد. اين پالايشگاه تا تاريخ 20 آذرماه 1352 مورد بهره برداري قرار مي گرفت و از آن تاريخ به بعد به علت عدم احتياج به فرآورده هاي آن از سرويس خارج شد. بعد از جنگ تحميلي و از كار افتادن پالايشگاه آبادان، با وجود قدمت چندين ساله اين واحد و خارج از سرويس قرار گرفتن قسمت هاي زيادي از آن، امكان استفاده و بهره برداري مجدد از آن به انجام تعميرات لازم ممكن اعلام شد و با تلاش متخصصين و كارگران ايراني توانستند بار ديگر واحد پالايش را موره بهره برداري قرار دهند. در تاريخ22 بهمن ماه سال 1361 كارخانه مزبورمجددا افتتاح شد و اولين محموله آن به جبهه هاي جنگ ارسال شد. اين پالايشگاه داراي 6 هكتار مساحت  و ساختمان هاي اداري و صنعتي است.