1403/06/30 05:31


133882
تاریخ انتشار: 1399/12/05 08:31
در گفتگو با فرشید خدادادیان،مشاور و رئیس دفتر سابق او
قاسم سلیمانی دشتکی،استاندار سابق استان های چهارمحال و بختیاری و ایلام در دولت های اول و دوم حسن روحانی،اخیرا و در واپسین ماه های کاری این دولت به استانداری خوزستان منصوب شد.

قاسم سلیمانی دشتکی،استاندار سابق استان های چهارمحال و بختیاری و ایلام در دولت های اول و دوم حسن روحانی،اخیرا و در واپسین ماه های کاری این دولت به استانداری خوزستان منصوب شد.گرچه سلیمانی دشتکی مدیر سیاسی و اجرایی ناشناخته ای نیست اما در خوزستان شاید کمتر شناخته شده باشد،دلیل آن هم کار کردن وی در استان های خراسان جنوبی(اواخر دولت اصلاحات و اوایل دولت محموداحمدی نژاد،و در دو دولت حسن روحانی در چهارمحال بختیاری و ایلام است.ضمن آرزوی موفقیت برای استاندار جدید خوزستان و به منظور آشنایی بیشتر با ویژگی های شخصیتی و مدیریتی وی،گفتگوی تلفنی انجام داده ایم با دکتر فرشید خدادادیان،مشاور و رئیس دفتر سابق آقای سلیمانی در وزارت کشور در دوران استانداری چهارمحال و بختیاری.

دکتر خدادادیان،اصالتا خوزستانی و متولد مسجدسلیمان،دانش آموخته رشته تاریخ و مدرس دانشگاه است و هم اکنون ریاست مرکز اسناد و گنجینه های تاریخی وزارت نفت را در تهران برعهده دارد.این گفتگو بصورت تلفنی و در نخستین روزهای آغاز بکار استاندار جدید خوزستان انجام شده است.

_آقای خدادادیان،با سلام و ضمن تشکر از شرکت در این گفتگوی تلفنی،لطفا در ابتدا از سابقه آشنایی خود با آقای سلیمانی دشتکی بفرمایید و اینکه آغاز همکاری شما با ایشان از چه زمان آغاز شد؟

با سلام به شما و مخاطبان عزیزتان.جناب آقای قاسم سلیمانی دشتکی و البته خانواده بزرگ سلیمانی دشتکی،از دیرباز در بین فعالان فرهنگی و اجتماعی در چهارمحال و بختیاری،اصفهان و تهران و البته خود خوزستان شناخته شده و مطرح بودند و بنده هم با برادران شان در تهران دوست و مرتبط بودم،اما افتخار آشنایی و بعد از آن همکاری با ایشان در عرصه مدیریت سیاسی شان،از زمان کاندیداتوری ایشان برای انتصاب بعنوان استاندار چهارمحال و بختیاری و اگر اشتباه نکنم از سال1393 آغاز شد.دولت یکمین سال فعالیت خود را سپری می کرد و من در آن مقطع در بخش اقوام و مذاهب با دولت همکاری داشتم.اقوام و مذاهب یکی از کارگروه های فعال و تاثیرگذار ستاد انتخاباتی دکتر روحانی بود و استان های مختلف و از جمله استان های واجد اقوام و همچنین باورمندان به مذاهب و ادیان مختلف در پیروزی دولت دکتر روحانی بسیار تاثیرگذار بودند.به همین دلیل بعد از شروع بکار دولت نیز این بخش با جایگاه دستیاری ویژه،امور این استان ها را رصد و به دولت کمک فکری می داد.کمک به فراهم نمودن شرایط انتخاب استانداران بومی یکی از این موارد بود و انتخاب آقای سلیمانی دشتکی نیز که توسط نخبگان استان برای این مهم دعوت شده بودند،با استقبال مردمی که بعدا از ایشان بعنوان استاندار بومی بعمل آمد،موید انتخابی درست برای استان در آن مقطع بود.مدتی بعد نیز آقای استاندار دعوت کردند که بعنوان مشاور و مسئول دفتر ایشان در وزارت کشور در خدمت شان باشم که این همکاری در مدت استانداری ایشان در چهارمحال و بختیاری برای بنده افتخاری بزرگ و فرصتی ارزشمند و آموزنده بود.

_شما مدتی نیز مشاور و رئیس دفتر ایشان در ایلام بودید.

خیر.حدفاصل معرفی ایشان بعنوان استاندار ایلام تا انتخاب و معرفی جایگزین ایشان مدتی فاصله افتاد و طی این دوران انتقالی،بنده در خدمت آقای سلیمانی بودم و چند جلسه ای نیز در وزارتخانه های مختلف برای پیگیری امور استان ایلام افتخار همراهی داشتم.با معرفی جناب آقای اقبال عباسی بعنوان استاندار جدید چهارمحال و بختیاری و بواسطه آشنایی و ارادتی نیز که از قبل به ایشان داشتم،نیاز و شرایطی ایجاد شد که بنده با آقای عباسی نیز با همان مسئولیت قبلی افتخار همکاری داشته باشم که فارغ از اینکه این همکاری چقدر برای استان و ایشان مفید بود(که امیدوارم اینگونه بوده باشد)،برای من بسیار آموزنده بود.

_اگر بخواهید مهمترین ویژگی شخصیتی آقای استاندار را بگویید کدام ویژگی ایشان برای شما بارزتر است؟

"شجاعت".همانگونه که عرض کردم البته آشنایی من با ایشان زیاد قدیمی نیست و شاید دوستان هم سن شان بیشتر بتوانند در مورد ویژگی های شخصیتی شان نظر بدهند،اما من آقای سلیمانی را بسیار شجاع دیدم.

البته که زیست بوم و در عین حال اصالت بختیاری ایشان در بارز بودن این ویژگی شان موثر بوده و هست،اما آنچه برای من جالب بود این بود که معمولا هرچه انسان از جوانی فاصله می گیرد،ناگزیر و ناگریز،محافظه کاری و مماشات پیشه می کند،اما در مورد ایشان ویژگی "شجاعت"همچنان بارز است.شجاعتی که البته در عین حال با عقلانیت و انصاف همراه است.

این ویژگی در مدیریت سیاسی و اجرایی ایشان نیز بسیار بارز و مشهود است.من شاهد بوده ام که اگر در موضوعی با بررسی جوانب مختلف به نکته و موضوعی می رسیدند که یقین داشتند درست است،در دفاع از آن نظر در مقابل وزیر و وکیل هم مماشات بخرج نمی داند و از نظر و ایده کارشناسی خود شجاعانه دفاع می کردند.

_به داشتن شجاعت در مدیریت ایشان اشاره کردید.اگر بخواهید ویژگی های دیگر مدیریتی ایشان را بیان کنید به چه مواردی می توانید اشاره کنید؟

آقای سلیمانی دشتکی یک تکنوکرات و کارگزار اجرایی است.همه می دانیم که برای موفقیت یک مدیر عوامل مختلفی موثر هستند که مهمترین آنها"زمان"است.در عین محدودیت زمانی و حجم کارهای برزمین مانده ای که در خوزستان عزیز وجود دارد،من به واسطه تجربه همکاری به موفقیت آقای استاندار خوشبینم.او تجربه مدیریت در شرایط بحرانی را دارد و اگر همه،بدور از حب و بغض شخصی و جناحی و طایفه ای و قبلیه ای کمک کنند،شاهد اتفاقات خوبی در عرصه های مختلف در استان ثروتمند اما محروم خوزستان خواهیم بود...

_اتفاقا آغاز مدیریت ایشان همزمان شده با تشدید معضل کرونای جدید در استان.

بله متاسفانه.البته کرونا چنانچه می دانیم معضلی در ابعاد ملی و جهانی است و امیدوارم شر آن هرچه زودتر کنده شود.منظورم این است که آقای سلیمانی آدم کم تجربه ای نیست.

خاطرم هست که آغاز استانداری ایشان در ایلام نیز همزمان شده بود با زلزله مرگبار کرمانشاه و ایلام نیز گویا استان معین جنوب کرمانشاه بود.موضوع اربعین و مدیریت آن از مرز مهران نیز تقریبا همزمان با استانداری ایشان،یکی از دغدغه های اجرایی بود که با درایت به انجام رسید.

ببینیند منظور من این نیست که قاسم سلیمانی دشتکی"سوپرمن"است اما می دانم که تکنیک های مدیریت بحران با بهره مندی از امکانات در اختیارش را می داند.

در روزگار سیاست زده ما،بی طرف بودن در مقام مدیر ارشد استان در عین تشکیلاتی بودن یکی دیگر از ویژگی های بارز استاندار جدید خوزستان است.شاهد این ادعا عملکرد ایشان در دو استان قبلی است و آنچه من شاهد آن بوده ام،نشستن سیاسیون و چهره های شاخص و مدیران و نمایندگان و مسئولین ادوار مختلف استان چهارمحال و بختیاری از منتهی الیه چپ سیاسی تا منتهی البه راست در کنار یکدیگر و مشارکت فکری و همراهی در شورای سیاست گذاری توسعه استان چهارمحال و بختیاری بود.شورایی که میزبانی آن در دفتر و با حضور دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت برگزار می شد و ایده اصلی آن توسط آقای سلیمانی ارائه و اجرا شده بود.تشکیلات مشورتی که امیدوارم در خوزستان نیز تجربه آن تکرار شود،زیرا بیشتر مشکلات ما حتی در سطح کشور از نداشتن دیالوگ و گفتگو بین جریان ها و چهره های مختلف است.

_امیدواریم که مدیریت ایشان در خوزستان منشا خیر و برکت باشد.شما با توجه به شناختی که از آقای سلیمانی دارید،چه توصیه ای برای هم استانی ها دارید؟

هم استانی ها که مالکان اصلی استان و البته کشور هستند و همه مسئولین باید خدمتگذار آنها باشند.اما قبل از هرچیز باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که در چه ظرف زمانی و مکانی ایشان عهده دار این مسئولیت خطیر شده اند.اگر واقعا و خدا وکیلی دغدغه توسعه و پیشرفت خوزستان مدنظر است بقول معروف؛"شرط اول همه آن است که عاشق باشی".عاشق خوزستان که باشی حتی اگر میز و مسئولیت هم نداشته باشی در حد توانت به ولایت کمک می کنی.اگر هم،همچنان دوگانه های عرب و عجم و طایفه و عشیره و چپ و راست و شهری و روستایی و... برقرار باشد،دوران استانداری آقای سلیمانی هم تمام می شود و معضلات همچنان پابرجا خواهد بود.

من در مقام و جایگاه این نیستم که توصیه ای به هم استانی های عزیز داشته باشم،اما بواسطه شناختی که از روش مدیریتی جناب استاندار دارم یک توصیه به نخبگان و چهره های شاخص استان یا کسانی که احساس توانایی و توانمندی در حوزه هایی می کنند،بعنوان یک برادر کوچکتر دارم و آن هم این است اولا مواظب وسوسه شیطان باشند و اگر استاندار آنها را خواست یا جایی هم کلام شدند،به هیچ عنوان"غیبت"کسی را نکنند که احتمالا آن ملاقات آخرین ملاقات ایشان با جناب سلیمانی خواهد بود!دروغ و غیبت،خط قرمز ایشان است.

نکته دوم اینکه؛در معرفی توانمندی ها و دانش و تخصص خود اجازه بدهید ایشان به جمع بندی دعوت و استفاده از شما برسد و صدایتان کنند وگرنه اصرار به بیان توانایی ها و ارائه رزومه از مسیرها و کانال های متعدد و همزمان ممکن است نتیجه عکس بدهد!

_آقای دکتر خدادادیان،بعنوان آخرین سوال اگر بخواهید یک ایراد از آقای سلیمانی بگیرید،کدام است؟

طبیعی است که هیچ انسانی مصون و ایمن از خطا و اشتباه نیست و همه ما ویژگی های مثبت و منفی داریم که همواره به تقویت ویژگی های مثبت و دوری از ویژگی های منفی توصیه شده ایم،اما اجازه بدهید پرسش شما و این گفتگوی تلفنی که زمان و هزینه اش برای شما نیز زیاد شده(با خنده)را با این شوخی به پایان ببرم که مهمترین عیب که نه،مهمترین مشکل کار کردن با حاج قاسم سلیمانی این است که در امور اجرایی و کارها،چیزی را فراموش نمی کنند!

اینجا باز مخاطبم مسئولین محترم هستند.اگر کاری را اعلام کردید که فردا یا یک هفته،دو هفته یا یک ماه به انجام می رسانید،موعد زمان وعده داده شده،حتما منتظر پیگیری ایشان و البته تبعات انجام نشدن احتمالی آن کار یا موضوع باشید!محال است در مورد موضوع و کاری با آقای سلیمانی صحبت کنید و او فراموش کند.

امیدوارم خوزستان عزیز و هم استانی های ارجمند به حق خود برسند و شاهد این همه مشکلات و معضلات در سطح استان و بقول آن عزیز هنرمند معضلات میلیاردهای زاغه نشین خوزستانی نباشیم.همه ما به خوزستان مدیونیم.همه ایران به خوزستان مدیوم است.

از شما هم بابت این فرصت سپاسگزارم و خدانگهدار.