1403/06/29 20:56


133999
تاریخ انتشار: 1402/03/30 00:40
به همت کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ؛
با تلاش گروهي و جهادي كارشناسان شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان شير پنج قلو و شير ايمني درون چاهي معيوب چاه مذكور تعويض و چاه ايمن گرديد.

به گزارش آسماری خبر به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ، طي اين عمليات كه دو هفته به طول انجاميد ،پس از كُشتن چاه و خارج سازي شير ايمني درون چاهي معيوب، نصب دو عدد پلاگ مسدود كننده درون چاهي و اطمينان از عملكرد آنها، اضافه نمودن يك عدد شير دروازه اي و درپوش بر روي تاج چاه معيوب، شير پنج قلوي معيوب جداسازي و شير پنج قلو جديد به همراه دو عدد شير دروازه اي اضافي (شير بهره برداري و شير عمقي) نصب گردید .  پس از این اقدام، پلاگ ها با دستگاه لوله مغزي سيار خارج  و شير ايمني درون چاهي جديد نصب گردید تا این چاه مخزن گازی ژوراسيك مسجدسليمان که بدليل دارا بودن مقدار بالاي گاز هيدروژن سولفوره ، فشار بالاي گاز و وجود گسل هاي عميق، از جمله مخازن خطرناك و پيچيده جهان مي باشد، ايمن و با موفقیت در مدار توليد قرار بگیرد.

پیش از انجام این عمليات ، از هفت عدد شير قرار گرفته بر روي تاج چاه، فقط يك شير سالم و قابل استفاده بود.

خاطرنشان می گردد در صورت عدم موفقيت عمليات و بدون در نظر گرفتن كاهش توليد، بابت جمع آوري تسهيلات سرچاهي، اعزام دكل تعميراتي و نصب مجدد تسهيلات، مبلغي بالغ بر 000/000/000/250 ريال هزينه به شركت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تحميل مي گرديد.

شايان ذكر است طی چند ماه اخیر و با اراده جهادی کارکنان سخت کوش و متعهد شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، تعداد 8 حلقه چاه گازی که در شرایط نا ایمن قرار داشتند، با راهبری کارشناسان اداره مهندسی توليد و همکاری بی نظیر گروه های خدمات فنی چاه ها، اداره HSE  و سایر بخش های فنی/عملیاتی و ستادی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، ترابری و واحد سیالات شرکت ملی حفاری ايران، ایمن سازی شده و صد‌ها میلیارد ریال به صورت مستقیم و غيرمستقيم در هزینه های تعميراتي مرتبط صرفه جویی گرديد.

لازم به توضیح است اداره مهندسی توليد مدیریت امور فنی اين شركت پیش از این موفق به تعمیر و ایمن سازی چاه هفتکل 7 را نیز بدون حضور دکل و با هدف تأمین خورک گاز ايستگاه تقویت فشار گاز هفتکل با موفقیت به اتمام رسانده و برنامه ایمن سازی چاه‌های گازی قلعه نار 4 و ژوراسیک 315 را نيز در برنامه آتی خود قرار داده است.