1403/06/30 02:27


222
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:34
تیراندازی عروسی را عزا کرد!،تیراندازی مرگبار در مراسم ختم،مرگ پسر 4 ساله در تیراندازی عروسی،تیراندازی در مراسم ختم 3 کشته و مجروح بر جای گذاشت.

 تیراندازی عروسی را عزا کرد!،تیراندازی مرگبار در مراسم ختم،مرگ پسر 4 ساله در تیراندازی عروسی،تیراندازی در مراسم ختم 3 کشته و مجروح بر جای گذاشت، مجروح بر اثر تیراندازی در جشن عروسی و... یکی از دهها تیتر خبری سایت های خبری و روزنامه های محلی است که روزانه منتشر می شود اما به راستی تا کی قرار است شادی های خود را با این تیراندازی ها به عزا تبدیل کنیم؟و در مراسمات ختم خود کشته بدهیم؟


تیراندازی در مجالس عروسی و عزا ، فرهنگ غلطی در خوزستان است که به یک درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری از قبیل ازدواج‌های ناخواسته دختران را به سبب خون بها نیز سبب شده است.

 سرهنگ ظفر فراشی فرمانده نیروی انتظامی مسجدسلیمان با اشاره به حادثه مرگ کودک 11ساله  در مراسم سوگواری اظهار داشت : ایل بختیاری با آن قدمت تاریخی و دیرینه ای که دارد صدها سنت حسنه و نیکو در این ایل نهفته است اما چرا فقط تکیه بر چیزی کرده ایم که جز مصیبت و ناراحتی و خسارت جانی و مالی سود دیگری بدنبال ندارد.

وی افزود:اتفاق اخیری که در یک مراسم عزاداری رخ داد همه را مضطرب و ناراحت کرد.  همانطور که در زمان پیامبر هم سنت هایی زیادی وجود داشت از جمله کشتن دختران اما چرا پس از بعثت پیامبر آن سنت از بین رفت  در صورتی که اعراب  می توانستند نپذیرند اما به مرور زمان و با توجه به شناخت زیان هایی که برخی رسومات دارند  سنت ها عوض می شوند. در این قضیه هم من اعتقاد بر این دارم که باید بزرگان طوایف انجام چنین رسوماتی را منع کنند و متولیان فرهنگ جامعه روی طبعات منفی و  زیان بار این رسم و رسومات کار فرهنگی انجام دهند.

 سرهنگ فراشی ادامه داد : در حال حاضرحدود 11هزار سلاح با مجوز در مسجدسلیمان وجود دارد و بعضا مشاهده می شود که در درگیری ها هم از این سلاح ها استفاده می کنند. این مجوز دادن ها موجب شده تا قبح سلاح از بین برود.متولیان صدور مجوز باید صلاحیت افراد را به طور دقیق بررسی کنند و کارگاه آموزشی هم برایشان برگزار کنند.

فرمانده نیروی انتظامی مسجدسلیمان گفت:باید همه مسئولین در این قضیه ورود کنند و کار فرهنگی انجام شود. نیروی انتظامی باید به عنوان خط قرمز معرفی شود نه اینکه متولی فرهنگ اخرین کار را انجام دهد و  در واقع آخرین خاکریز که نیروی انتظامی است اولین خاکریز شود.

نکته قابل تامل در این خصوص فراگیر بودن این رسم  غلط در قومیت های مختلف است که اختصاص به قوم خاصی ندارد لذا این مساله کار را برای متولیان امور دشوارتر می کند.

سردار محمدرضا اسحاقی، فرمانده نیروی انتظامی خوزستان نیز در گفتگو با رهیاب در خصوص تیراندازی در عروسی ها و مراسمات ختم اظهار داشت:همکاران ما تلاش زیادی برای کاهش تیراندازی ها در مراسمات عروسی و ترحیم انجام داده اند کسانی که اقدام به این کار کرده اند و حتی سلاح مجوز دار داشته اند مجوزهای آنان را باطل کرده ایم و سلاحشان را تحویل سیستم قضایی داده ایم و جرایمی برای آنها وضع شده است.

وی ادامه داد:با توجه به فراگیر بودن این موضوع صرفا با برخوردسلبی راه به جایی نخواهیم برد و یا اینکه خیلی زمان خواهد برد بهترین راه این است که اصحاب رسانه این مسئله را با مردم در میان بگذارند.

سردار محمدرضا اسحاقی گفت:فکر می کنم چهار سال است با افراد مختلف در این رابطه جلسه گذاشته ام که این کار چه مزیتی دارد؟ چه مشکلی را حل می کند؟تیراندازی برای آن عروس خانوم یا صاحب مجلس عزا چه ویژگی دارد؟

وی افزود:متاسفانه در طول سال ما شاهد تبدیل عروسی های زیادی به عزا بوده ایم باید به مردم این موضوع گوشزد شود این بچه 11 ساله که چند روز پیش در یک عروسی در مسجد سلیمان کشته شد چه گناهی کرده است ؟یا آن عده ایی که زخمی شدند و تا آخر عمر فلج شدند چه گناهی کرده اند؟

فرمانده انتظامی خوزستان تاکید کرد:هیچ عروس و دامادی با تیراندازی در مراسم عروسیشان خوشبخت نمی شوند هیچ مرده ای هم با تیراندازی به بهشت نمی رود این کار جز هزینه و ضرر برای جامعه هیچ سودی ندارد از اهل قلم می خواهم برای حل این معضل دست به قلم ببرند.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل موسوی رئیس شورای فرهنگ عمومی رامهرمز ضمن انتقاد از تیراندازی در مراسم عزاداری و عروسی‌ها خواستار روشنگری مردم و جلوگیری از این ناهنجاری شد و گفت: ضرر و زیان این گونه تیراندازی‌ها در اغلب مراسم‌ها متوجه مردم شده و بزرگان طوایف و مسئولان باید به طور جدی وارد عمل شوند.

بر کسی پوشیده نیست اگر بزرگان طوایف و اقوام در جهت ریشه کنی فرهنگ غلط تیراندازی در عروسی ها  توجه جدی نکنندو نتیجه آن هم بروز چنین حوادث تخلی خواهد بود تیراندازی در مراسم عروسی امروز به یک تهدید واقعی برای امنیت روانی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است و حذف فرهنگ غلط تیراندازی در عروسی‌ها باید با همکاری و همراهی مردم انجام شود ولی متاسفانه صاحبان مراسم، تیراندازی در عروسی را یک شادی تلقی می‌کنند در حالی که به عواقب ناگوار آن توجه ندارند بیاید با کنار گذاشتن این فرهنگ غلط جان هستی های دیگری را نگیریم.

هستی، فرزند محمود اسدی هفته گذشته زمانی که همراه خانواده اش از استان چهار محال و بختیاری برای شرکت در مراسم خاکسپاری یکی از اقوامشان به شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان رفته بود، قربانی فرهنگ تیراندازی در مراسم شد.

بنا به گزارشهای رسیده، در این مراسم سوگواری، چند نفر از پسران فامیل به رسم دیرینه با سلاح هایی که داشتند، شروع به تیراندازی هوایی کردند که ناگهان و بطور ناخواسته، لوله اسلحه یک جوان 20 ساله منحرف شد و گلوله اش، به قلب دخترک فرو رفت.

پدر هستی اکنون در نامه ای که در اختیار ما گذاشته، اینگونه با همگان "درد دل " کرده و گفته است:

هستی جان!

دلبندم!

به روح پاک و معصوم تو، به زندگی قشنگ و سرشار از محبتی که نسبت به همه انسانها داشتی، سوگند خورده ام که اجازه نمی دهم قطره ای از خون پاکت که به دست ها و سینه من و صورت مادرت پاشید، بی نتیجه بماند.

دخترم، به آن چشمان نیمه بسته ای که در هنگام مرگ رو به آسمان داشتی سوگند می خورم که نگذارم پدر دیگری نظاره گر چشمان فرزندش در چنین لحظه هایی باشد.

فرزندم، به آن سکوت مظلومانه ای که در لحظه مرگ داشتی قسم می خورم که فریادم را به گوش جهانیان برسانم و مظلومیت تو را فریاد بزنم.

هستی جان، به روح پاکت قسم می خورم که تا زنده هستم در از بین بردن چنین خرافاتی تلاش کنم تا از مرگ هستی های دیگر جلوگیری کنم.

در پایان از تمام انسانهای شریف و بزرگوار و همه مسئولین، نهادها، سازمان های حمایتی و حقوقی و سازمان های طرفدار حقوق کودکان خواهشمندم که این پدر دل سوخته را یاری رسانند و با تدابیر عاجل و با فرهنگ سازی و همکاری های قانونی بساط این رسوم غلط و خرافی را برچینند تا دیگر شاهد حوادثی چنین ناگوار نباشیم. به امید آن روز...
 
 
رهیاب نیوز