1403/08/01 13:01


22237
تاریخ انتشار: 1395/05/08 18:47
صدای شهروندان:
شهر تمیز و منظم نشان دهنده وجود شهروندانی آشنا با فرهنگ شهرنشینی و برخوردار از کرامت انسانی است.

گزارش ارسالی مخاطبان:بشر به هر جایی که پا بگذارد با تغییر اکوسیستم طبیعت و تغییر آن به نفع خود، مشکلاتی را در محیط زیست فراهم می‌کند. یکی از این مشکلات ریختن زباله در اماکن عمومی است. سالیان سال است که عبارت «شهر ما خانه ما» در میان مردم جا افتاده و همه شهروندان اعم از کودک و جوان و پیر با آن آشنا هستند. همه ما خواهان زندگی در شهری هستیم که پاک، بهداشتی و به دور هر آلودگی و بی نظمی باشد. زمانی که از مکانی عبور می‌کنیم که زباله‌ها در آن جمع شده‌اند و یا از کنار یک آب راکد و پر از زباله گذر می‌کنیم، چهره شهر در نظرمان زشت جلوه می‌کند. شهر تمیز و منظم نشان دهنده آن است که شهروندانی دارد آشنا با فرهنگ شهرنشینی و برخوردار از کرامت انسانی. چنین شهروندانی در وهله اول احترام به خود می‌گذارند و در مرتبه بعدی به حقوق شهروندان و همنوعان خود.

 

ریختن زباله در سطح شهر و اماکن عمومی یک ناهنجاری محسوب می‌شود و برخی شهروندان بدون هیچ تعهدی نسبت به زیبایی شهر خود جلوی چشم سایر شهروندان خاکستر سیگار یا زباله‌های خود را در سطح خیابان رها می‌کنند.گویی این رفتارها دیگر تبدیل به یک عادت شده و یک کار غیر انسانی و خارج از فرهنگ عمومی محسوب نمی‌شود. گویا کارکنان شهرداری موظف شده‌اند که زباله‌های شهروندان متجاوز به حقوق شهروندی  را در سطح شهر جمع کنند و انتظار دارند هر روز صبح که از خواب بر می‌خیزند با شهری پاک و بهداشتی مواجه شوند.

 

 متاسفانه بخش زیادی از توان شهرداری‌ها صرف جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر و پاکسازی جوی ها می‌شود. وقتی که یک شهروند بی توجه به عواقب ریختن زباله، زباله خود را درون جوی آب می‌ریزد این زباله‌ها به مرور جمع شده و یک باره می‌بینیم که یک جوی به دلیل انباشت زباله‌ها مسدود شده  و با روان شدن آب چهره زشتی به شهر داده است.

 

ماده 688 -قانون مجازات اسلامي درباره تهديد عليه بهداشت عمومي

 

هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کــــردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده ، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید ، ریختن مــواد مسموم کننده در رودخانه ها ، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام استفاده ی غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشند و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد.

 

همه ما بارها شاهد ریختن زباله در معابر از سوی برخی شهروندان بوده‌ایم، به طوری که این نوع هنجارشکنی برای عده‌ای به کاری عادی تبدیل شده است.

این افراد اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنند فردا که دوباره به خیابان می‌آیند، چگونه خیابان و جوی‌ها پاک و بدون زباله است. ظروف یک‌بار مصرف، بطری‌های نوشیدنی، ته‌سیگار و بسیاری زباله‌های دیگر هر روز میهمان ناخوانده معابر و  جوی‌های شهرهای مختلف کشور ما می‌شود که با وجود انجام نظافت در نوبت‌های مختلف از سوی کارگران و رفتگران خدمات شهری، باز هم این زباله‌ها در شهر دیده می‌شود.

 

 این البته یک بخش مشکل است؛ برخی ها هم اعتقادی به بسته‌بندی کردن زباله‌هایشان ندارند! عده‌ای نیز سطل‌های زباله خانگی را در کنار مخازن شهرداری خالی می‌کنند. همه این کارها جمع‌آوری صحیح پسماندها را مشکل و چهره شهر را زشت و آزاردهنده می‌کند.

 

تصاویر زیر مربوط به مرکز شهر مسجدسلیمان(خیابان آزادی) است که متاسفانه چهره نامناسب وناراحت کننده ای از شهرمان را نشان می دهد.

 

گزارش و تصاویر: هوشنگ عالی نسب