1403/06/30 07:16


295
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:40
رییس دادگستری مسجدسلیمان:
چعباوی: راه اندازی کاروان عزاداری و فاتحه خوانی در سطح شهر موجب سلب آسایش مردم است.

 به گزارش آسماری نیوز پیمان چعباوی رییس دادگستری مسجدسلیمان در نشستی صمیمانه با خبرنگاران مسجدسلیمان به  بررسی مسایل  و مشکلات موجود در حوزه قضایی شهرستان مسجدسلیمان پرداخت.

در ابتدای این نشست چعباوی با اشاره به راه اندازی کاروان های  عزاداری توسط مردم در سطح شهر اظهار داشت : راه اندازی کاروان عزاداری و فاتحه خوانی در سطح شهر مسجدسلیمان  یک فرهنگ است که از گذشته در بین مردم   بنا نهاده شده که  باید متولیان فرهنگ بیشتر در این گونه قضایا وارد عمل شوند و چنین فرهنگ هایی که  موجب سلب آسایش مردم است را اصلاح کنند.

وی افزود: اگرچه برخی از این فرهنگ یا عرف  که  در بین عشایر بوده  است دفاع می کنند اما فرهنگی که ایجاد  سلب آسایش عمومی می کند را باید اصلاح کرد و باید بدنبال انتقال فرهنگ و رسم و رسومات خوب و پسندیده به  نسل های بعدی باشیم و در همین راستا از طوایف مختلف  و مردم  تقاضا دارم تا با همکاری هم سعی کنند تا مراسم های عزاداری بصورت  صحیح و بدون ایجاد مزاحمت برای مردم برگزار شود.

 چعباوی در رابطه با تیراندازی در مراسم های عزاداری که  چندی پیش موجب کشته شدن دختر بچه 12ساله شد افزود: اقدام شایسته و قابل تحسینی از سوی یکی از طوایف صورت گرفت و بزرگان طایفه تیراندازی در مراسم ها را ممنوع اعلام کردند  که امیدوارم دیگر طوایف نیز این کار پسندیده را انجام دهند.

رییس دادگستری مسجدسلیمان بیان داشت :  واحد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری طی دو ماه اخیر چندین جلسه در رابطه با پیشگیری از جرم سرقت ,تصادفات جاده ای  و فروش و استعمال مواد مخدر که بیشترین آمار پرونده های ما را تشکیل می دهند  با حضور اعضای مرتبط در دادگستری مسجدسلیمان برگزار کرده که تصمیمات خوبی هم در این جلسات گرفته شد.

وی افزود: در سالیان اخیر قوه قضاییه توجه بیشتری به پیشگیری از وقوع جرم داشته و باید به سمتی حرکت کنیم که علل وقوع جرم را کشف کرده و از وقوع آن جلوگیری کنیم ,چرا که بازداشت مجرمان ما را به نتیجه دلخواهمان نرسانده است  و با مجرم باید مانند یک بیمار برخورد شود و بدنبال راه های درمان وی باشیم.

چعباوی ضمن  تاکید بر لزوم اطلاع رسانی قوانین  به  مردم  اظهار داشت :  قطعا اطلاع مردم از قوانین در کاهش جرم موثر خواهد بود   و قوه قضاییه  سعی کرده تا  از طریق برنامه های صدا و سیما و دیدار کارشناسان دادگستری  با مردم در اماکنی مانند  مدارس  و مساجد اطلاعات مردم نسبت به قوانین را افزایش دهد.

 چعباوی گفت :  فلسفه وجودی زندان   این است که  باید شخص را اصلاح کند و فرد پس از خروج از زندان فرد  سالمی به جامعه بازگردد که این امر مستلزم این است تا  طبقه بندی زندان ها  به گونه ای باشد که افراد بخاطر جرایم گوناگونی که مرتکب می شوند در یک بند نباشند و هرکس با توجه به جرمی که مرتکب شده اصلاح شود.

وی در رابطه با وضعیت زندان مسجدسلیمان ادامه داد : ساختمان زندان مسجدسلیمان قدیمی است و  علیرغم ظرفیت کم این زندان  محکومان شهرستان های اطراف نیز به این زندان منتقل می شوند. لذا در آینده قصد داریم تا  زندان را  از شهر خارج کنیم و ساختمان جدیدی در خارج از شهر احداث کنیم  اما در کل طی بازدیدهایی که از زندان داشته ایم  از وضعیت زندان راضی هستیم  و  ریاست کل سازمان زندان ها هم در بازدیدی که داشتند  از وضعیت بهداشت و امکانات سرمایشی و گرمایشی و کیفیت غذای زندان مسجدسلیمان راضی بودند.

 

وی در ارتباط با نقش شوراهای حل اختلاف افزود:  شورای حل اختلاف یک  نهاد مردمی است و انتظار داریم که مسئولین شهر توجه بیشتری از لحاظ مالی و اختصاص نیرو به  این شورا  داشته باشند , وجود شوراهای حل اختلاف  خوشبختانه  در کاهش پرونده های ورودی به دادگستری موثر بوده  و قصد داریم تا شورای حل اختلاف ویژه عشایر را در مسجدسلیمان  به منظور بررسی مسایل  مربوط به عشایر راه اندازی کنیم و در  این شورا  از افرادی که شناخت خوبی از عشایر دارند استفاده خواهیم کرد.

 رییس دادگستری مسجدسلیمان در رابطه با روند رسیدگی به پرونده ها در دادگستری و اهمیت سرعت  بخشیدن به این امر بیان داشت :  دادگستری مسجدسلیمان  هم از نظر  تعداد قضات و هم دیگر امکانات با کمبود مواجه است  و بدلیل کثرت پرونده ها بعضا قضات ما  شبانه روز  مشغول کار هستند اما با سیستم cms که در کل قوه قضاییه راه اندازی شده  کلیه عملکرد قضات تحت نظر مدیریت  دادگستری استان است و به محض اینکه پرونده ای یک هفته بدون دستور نزد قاضی  بماند در ازای هر روز تاخیر برای شعبه و قاضی مربوطه امتیاز منفی ثبت خواهد شد  و به قاضی مربوطه تذکر خواهیم داد. همچنین  واحد ابلاغ دادگستری بدلیل موقعیت جغرافیایی و  حجم پرونده ها  با کمبود نیرو مواجه است  که  با برطرف نمودن این موضوع روند بررسی و رسیدگی به پرونده ها با سرعت بیشتری انجام خواهد پذیرفت.

 

چعباوی در خصوص آمار ارتکاب به جرم در  شش ماهه اول امسال  نسبت به سال گذشته افزود:  آمار سرقت در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 27درصد کاهش داشته  که خوشبختانه در مسجدسلیمان سرقت هایی مانند سرقت مسلحانه نداشته ایم و این امار بیشتر مربوط به  سرقت های خرد است , البته همین سرقت های خرد هم  موجب نا امنی در جامعه می شود  که یکی از عوامل وقوع  این سرقت ها معضل بیکاری در شهرستان است که امیدواریم با پیگیری مسئولین شهرستان هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن پروژه های اشتغال زایی در شهر باشیم.

پیمان چعباوی  در پایان ابراز امیدواری کرد که کار احداث ساختمان جدید دادگستری مسجدسلیمان در همان مکان قبلی(پنج بنگله-جنب پارک) در مرحله برگزاری مناقصه و شناسایی پیمانکار بوده و بزودی اجرایی خواهد شد.همچنین با اضافه شدن ۱۳ نفر به کادر اداری دادگستری در آینده ای نزدیک، ارائه خدمات به شهروندان به شکل مطلوب تری انجام خواهد شد.