1403/06/30 07:01


303
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:40
رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان:
نجاتی: طی بررسی کارشناسان محیط زیست در دامنه جنوبی کوه آسماری شاهد کاهش شدید پوشش گیاهی هستیم.

 به گزارش آسماری نیوز  بهروز نجاتی رییس اداره حفاظت  محیط زیست مسجدسلیمان در گفتگو با آسماری نیوز در خصوص بازدید  از کارخانه سیمان کارون به همراه ریاست دادگستری و دادستان مسجدسلیمان  اظهار داشت : هدف از این بازدید  بررسی وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان  و مشاهده عینی مراجع قضایی شهرستان  از وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان کارون بود.

 

وی افزود:  : سیستم فیلتراسیون که هم اکنون در کارخانه استفاده می شود مربوط به 4یا5دهه قبل است که از استانداردهای روز برخوردار نیست  و مسلما برای این حجم تولید جوابگو نخواهد بود .

 

نجاتی ادامه داد : هنگامی که این سیستم در کارخانه سیمان کارون  نصب شده یک میزان آلایندگی به عنوان استاندارد برای کارخانه در نظر گرفته شد که اکنون این سیستم جوابگوی همان میزان استاندارد تعیین شده هم نیست و با توجه به افزایش آلایندگی کارخانه نیاز است تا این سیستم تعویض شده و از سیستم های بروز استفاده شود.

 

وی ابراز داشت : طی سالیان اخیر اداره محیط زیست بارها و بارها مهلت هایی برای کارخانه در نظر گرفته تا این مشکل را برطرف کند  اما بدلیل مسایلی  مانند  تغییرات مدیریتی  در کارخانه نتوانسته ایم یک برنامه بلند مدت را جهت رفع این موضوع برنامه ریزی کنیم.

 

نجاتی با اشاره به هزینه بر بودن تعویض این سیستم افزود : گرچه تمامی مدیران عامل قصد داشتند تا این موضوع رفع آلایندگی را برطرف کنند ولی با توجه به هزینه بر بودن  تعویض سیستم فیلتراسیون باید سرمایه گذاران و سهامداران نیز همکاری لازم را انجام دهند.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان تصریح کرد : طبق قولی که مدیرعامل قبلی  به ما داده بودند باید تا آخر خرداد ماه گذشته رفع آلایندگی می کردند , گرچه مدیرعامل جدید هم اقداماتی در این خصوص و در جهت کاهش آلایندگی  انجام داده اند  و به مقدار نامحسوسی هم از این آلایندگی کاسته شده ولی  نتیجه  این اقدامات  همچنان مورد تایید محیط زیست نیست.

 

نجاتی  با بیان اینکه بارها برای رفع آلایندگی به کارخانه سیمان فرصت داده شده افزود :  اصلا دادن زمان معنایی ندارد چرا که بارها و بارها این کار انجام شده و ما  تنها زمانی  می توانیم فرصتی در اختیارشان بگذاریم   که تصمیمی جدی گرفته شود  و اعتباری برای این کار اختصاص داده شود و فقط برای تعویض هر چه سریعتر این سیستم زمان  در اختیارشان بگذاریم.

 

نجاتی در پاسخ به این سوال که آیا  امکان تعطیلی کارخانه در صورت عدم  رفع آلایندگی وجود دارد تاکید کرد :  قطعا اگر نتوانیم با مذاکره و در جلسات به نتیجه برسیم  جلوی فعالیت کارخانه  گرفته می شود چرا که سلامت مردم خیلی مهم تر از اشتغال 200نفر است.

 

رییس اداره  حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان با اشاره به اثرات آلایندگی کارخانه سیمان بر منطقه افزود : آلایندگی کارخانه سیمان  تاثیراتی بر سلامت مردم  از جمله بروز  بیماریهای تنفسی و پوستی خواهد داشت  و همچنین  تاثیراتی  بر کشاورزی منطقه و حیات وحش داشته و  موجب از بین رفتن  پوشش گیاهی منطقه خواهد داشت.  ضمن اینکه طی بررسی کارشناسان محیط زیست در دامنه جنوبی کوه آسماری شاهد کاهش شدید پوشش گیاهی هستیم.

 

وی تاکید کرد : هدف ما این است تا هم از لحاظ اشتغال و هم از نظر زیست محیطی با همکاری مسئولین کارخانه سیمان کارون به  نتایج  مطلوبی برسیم.

 

بهروز نجاتی در پایان خاطر نشان کرد : در خواستی که از مسئولان کارخانه سیمان کارون  دارم  این است که به خواسته مردم و محیط زیست توجه کنند و اقداماتی عملی  و مورد تایید  اداره محیط زیست در جهت رفع آلایندگی انجام دهند.