1403/06/26 23:42


32
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:19
در فرهنگسرای جوان برگزار شد
مراسم افتتاح تولید تئاتر شهید علیمردان خان بختیاری اسطوره مقاومت و استبداد ستیزی ایران با حضور جمعی از مردم، مسئولین، دانشگاهیان، عشایر بختیاری و اهالی فرهنگ، هنر

 آسماری نیوز 

مراسم افتتاح تولید تئاتر شهید علیمردان خان بختیاری اسطوره مقاومت و استبداد ستیزی ایران با حضور جمعی از مردم، مسئولین، دانشگاهیان، عشایر بختیاری و اهالی فرهنگ، هنر و  همچنین امام جمعه محترم مسجدسلیمان حضرت حجت الاسلام امینی، و دکتر غفار پور بختیار پژوهشگر و استاد دانشگاه به عنوان سخنران ویژه در فرهنگ سرای جوان  منطقه نفتک مسجدسلیمان برگزار گردید. این مراسم رأس ساعت 10/3۰ دقیقه صبح چهارشنبه 18/10/1392 با سرود مقدس جمهوری اسلامی و سپس تلاوت قران مجید آغاز گردید. آقای آرمان موری احمدی از مجریان که مجری این برنامه بود با خواندن شعری از حجت الاسلام روشن سلیمانی شاعر سرشناس بختیاری برنامه را اغاز کرد:

 

 

به نام خدایی که لُر آفرید              دلش را از اندوه پُر آفرید

غمِ لُر غمِ غربتِ کوچ نیست          خداوند لُر بره و قوچ نیست

خداحافظ ای کوچ هر سال من        خداحافظ ای بخت و اقبال من

خداحافظ ای چشمه های قشنگ     خداحافظ ای اسب و زین و تفنگ

خداحافظ ای مردم ساده پوش         خداحافظ ای ایل پر جنب و جوش

خداحافظ ای مَشک و دُوْ و کَره        خداحافظ ای کبک و میش و بَره

یکی نْی بیاهِه ز کِینو به مال          بخونه سی مون کمی دِی بَلال

دلُم تنگِ سی پازِنونِ مُنار               دلُم تنگِ سی بِرنُو سُوزِوار

دلُم تنگِ سی مال و مشک و بُهون  سی کِیماس و مِرداس شاهنامه خون

دلُم ایخو وا مَم رضا و خلیل        بِگَردُم به جُست کِلوُس و چَویل

دلُم ایخو برگرده او روزگار          رِوِه مالِمون پشتِ تَنگِ مُنار

دلُم ایخو جونُم بهاری بوهِه         همه زندگیم بختیاری بوهِه

تو ای ایلیاتی تو ای مرد کوچ            لُر و ترکمن،کرد و ترک و بلوچ

تو بشنو حدیث دل این مُرده را          تکاپوی بُغض ترک خورده را

غریبانه در انزوا مانده ام                 من از کوچ و از گله جامانده ام

غریبیم و از غربت آزرده ایم            نفس می کشیم از نفس مُرده ایم

 

این شعر زیبا  مورد توجه حاضرین این برنامه قرار گرفت. پس از آن کلیپ کر لر با صدای رضا صالحی به تهیه کنندگی دفتر امام جمعه مسجدسلیمان پخش گردید. در ادامه حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان پشت تریبون قرار گرفتند و فرمودند:

امروز به بهانه اسطوره ای بزرگ اما گمنام، سردار سرافراز سلسله جبال زاگرس شهید علیمردان خان بختیاری گرد هم آمده ایم.  حقیقتی در ژن مرد م بختیاری نهفته است و آن عدالت خواهی آنان است. بنده به عنوان یک طلبه در سن ۴۶ سالگی به این نتیجه رسیده ام که بختیاری ها یک گنج هستند. روح عطوفت، شجاعت، غیوری و فتوت مثل یک چشمه در آنان می جوشد. من بسیار ناراحت شدم وقتی آقای معتضد در یک برنامه تلویزیونی گفت: بختیاری ها فارس نیستند که همین مسئله باعث جنبشی شد میان بختیاری ها. عقلا همه برخاستند، سایت ها، نشریات، اهالی فرهنگ، فرهیختگان همه به میدان آمدند و گفتند که ما اصیل ترینیم. من از این می ترسیدم که بعضی ها بیایند و بگویند اصلاً بختیاری ها شیعه نیستند. همه می دانند کوههای زاگرس دروازه تشیع به ایران بودند، شاهان خصوصاً رضا شاه فوق العاده بختیاری ستیز بودند. کیست که نداند تا قبل از انقلاب به شهرکرد می گفتند دهکرد و کهیگلویه و بویر احمد را اصلاً استان حساب نمی کردند و به خاطر این که مردم لر و بختیاری را تحقیر کنند یک سرگرد را گذاشتند آنجا را اداره کند. انقلاب اسلامی فضا را برای بختیاری ها باز کرد. فضا را برای یکی مثل حاج محسن رضایی باز کرد و در سن بیست و چند سالگی به دستور حضرت امام می شود فرمانده کل سپاه پاسداران.

نماینده ولی فقیه در ادامه از شهید بهنام محمدی اولین شهید نوجوان سیزده ساله در جنگ تحمیلی یادی کرد و در ارتباط با جابجایی مزار ایشان از قبرستان کلگه به تپه شهدای گمنام و فداکاری خانواده شهید داریوش محمدی نیز سخنانی به میان آورد. وی همچنین از زحمات هوشنگ فرجی برای ساخت مافه گه بهمن علاالدین در منطقه تاراز تشکر کرد و گفت: دفتر امام جمعه مسجدسلیمان در ارتباط با ساخت این مافه گه کمک هایی انجام داد و ادامه داد:  نه تنها این مافه گه بلکه دفتر امام جمعه هر کمکی که بتواند در ارتباط با ارتقاء فرهنگ بختیاری انجام خواهد داد و دریغ نخواهد کرد. امام جمعه مسجدسلیمان در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با شهید علیمردان خان گفت: بنده علیمردان خان را یک مسلمان ملی و قیام او را یک دفاع می دانم. او یک بختیاری تمام عیار و غیور بوده که در سن ۳۸ سالگی قیامش شکست خورد و در روز ۱۷ آذر ۱۳۱۳ اعدام می شود اما دردی که من در دل دارم این است که چرا مزارش مشخص نیست کجاست و یکی از دلایل آن این است که ما به دنبال آن نرفتیم. بختیاری در طول تاریخ بسیار مورد ظلم واقع شد و علی مردان کسی بود که وقتی می خواستند او را برای اعدام ببرند. موهایش را شانه کرد و آراسته به مسلخ رفت. به سربازانی که می خواستند چشمانش را ببندند گفت:

چشمانم را نبدید که ببینم چگون گلوله ها بر پیکر شیر فرود می آیند و یک شیر چگونه به دست شغال ها از بین می رود. علی مردان یک حقیقت است. وی در ارتباط با این مراسم گفت: این جلسه در محدوده مسجدسلیمان، لالی و اندیکا برگزار شده است. بچه های تئاتر آمدند و گفتند می خواهیم چنین تئاتری بسازیم دفتر امام جمعه هم حمایت کرد و با چند نفر صحبت کرده ایم که هزینه هایش را تقبل کنند. ایشان با بیان این که روز سه شنبه مراسم افتتاح بلوار دانشگاه آزاد به نام بلوار علیمردان خان است از همگان دعوت نمود در این مراسم شرکت کنند  وبه سخنان خود پایان داد. پس از آن حسین مددی هنرمند مسجدسلیمانی شعر بلوط پیر را اجرا  و مورد تشویق حضار قرار گرفت.

دکتر غفار پور بختیار استاد دانشگاه و مؤلف چندین کتاب و از پژوهشگران بختیاری پشت تریبون قرار گرفت وگفت: بختیاری قومی با سابقه تاریخی هستند. آن ها نه تنها سرمایه ملی بلکه سرمایه مذهبی نیز می باشند. قومی تمام شیعه که علاقه ای خاص به امامان و امامزادگان خصوصاً به حضرت علی(ع) دارند و این را می توان در اسامی و نام های بختیاری مشاهده کرد. شما نگاه کنید دلیل این همه قبور و زیارتگاههای امامزادگان که در سرزمین های بختیاری هستند چیست؟ دلیلش علاقه بختیاری ها به ائمه اطهار (ع) و حمایتی ست که بختیاری ها از آنان می کردند. در فتح اصفهان که مقدمه ای برای فتح تهران بود جناب حاج آقا نورالله اصفهانی از بختیاری ها خواستند کمک کنندو گفتند مگر شما بیایید و ما را از این ظلم نجات دهید. پس بختیاری ها یک سرمایه مذهبی هم بودند. دکتر پور بختیار ادامه داد:

بختیاری در تاریخ ایران در دو راستا نقش آفرینی کرد: ۱- دفاع از مرزها و ۲- مبارزه با استبداد. که در دفاع از آزادی و مبارزه با استبداد بسیار خوش درخشیدند. جنگ هایی ک ه با نادر شاه، مبارزه با استبداد آقا محمد خان قاجار و مبارزاتی که با رضا شاه و محمد رضا شاه داشتند در تاریخ ثبت شده است.

دکتر پور بختیار در پایان سخنان خود گفت:علیمردان خان آدم با اندیشه ای بود. تا قبل از سال ۵۷ راجع به شخصیت ایشان چیزی نه گفته می شد و نه نوشته و حتی بعضی از بختیاری ها هم حاضر نمی شدند در مورد او حرفی به زبان آورند. البته گاهاً شاهد اختلافاتی هم در ارتباط با علی مردان خان هستیم بعضی ها می گویند او چارلنگ است و بعضی ها می گویند مادر او هفت لنگ است و … اما باید بگوییم علیمردان خان یک نه تنها یک اسطوره بختیاری ست بلکه او یک اسطوره ایرانی ست و بختیاری همیشه در راه وطن، دیم، آرمان ها سینه هاش را سپر گلوله ها و جان خود را فدا می کرد نا آیین ، سنت، مذهب و وطنش را زنده و پایدار بماند.

پس از آن چند کلیپ از کارهای نعمت زمانپور کارگردان مطرح کشور و کارگردان تأتر علی مردان خان پخش گردید. زمانپور آخرین کسی بود که پشت تریبون قرار گرفت و توضیحاتی در ارتباط با پیش تولید این کار ارائه داد و گفت: ما از تمام ظرفیت های هنری در مسجدسلیمان و استان استفاده خواهیم کرد تا این کار عظیم به خوبی به سرانجام برسد.

 عکس های مراسم بزدی بر روی سایت قرار خواهد گرفت