1403/06/30 14:17


423
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:47
استاد علوم سیاسی در گفتگو با آسماری :
دکتر نصری: جمهوری اسلامی همواره آماده توافقی است که عزت , منافع و پیشرفت کشور در آن لحاظ شود.

 به گزارش آسماری نیوز دکتر  محسن نصری استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل  و مدرس  دانشگاه اصفهان در حاشیه برگزاری کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت  برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کشور گفت :  رهبر معظم انقلاب  حدود 13سال پیش خواستار برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها شدند و گرچه کار با تاخیر زیادی شروع شد و این رهنمود رهبر انقلاب به خوبی اجرا نشده اما برگزاری چنین برنامه هایی می تواند بسیاری از تنش های فرهنگی ,سیاسی و فقهی بین جوانان جامعه را برطرف کند  و آگاهی و بصیرت را در سطح جامعه افزایش دهد.

 

دکتر نصری در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص علت اینکه چرا متن توافق هسته ای ژنو تاکنون برای مردم اعلام نشده است اظهار داشت : طبیعی است که  در عرصه های  مختلف  کشور یکسری مصوبات هستند که علنی نمی شودند.  به عنوان مثال در مجلس شورای اسلامی هم جلسه علنی و هم جلسه غیرعلنی برگزار می شود اما در موضوع هسته ای چند نقد بسیار جدی وارد است.

 

سوالی که امروز در جامعه ما مطرح می شود  این است  که اگر این موضوع باید محرمانه باشد چرا طرف مقابل و رسانه های آنها  در جریان متن مذاکرات هستند. برداشت من این است که امکان دارد در این توافقات یک نکاتی  به توافق رسیده باشد که می دانند اگر در جامعه ما علنی مطرح شود باعث اعتراض نسبت به این توافق خواهد شد.

 

وی افزود : تاکنون حتی یکبار هم  متن توافق ژنو آذر ماه سال 1392 در رسانه های ما توسط مسئولین پیگیری پرونده هسته ای یا وزارت خارجه برای مردم خوانده نشده است.

 

دکتر نصری تصریح کرد : در مذاکرات می گویند حق هسته ای ایران باید  براساس نیازهای واقعی ایران  باشد اما در ریز مذاکرات می گویند ایران نفت و گاز دارد پس نیازی به دانش هسته ای ندارد. در حالی که آمریکا بیشترین تولیدکننده نفت در جهان است و 104نیروگاه هسته ای هم دارد پس اگر بنا بر این است که  کشوری که نفت و گاز دارد دانش هسته ای نداشته باشد ابتدا باید جلوی آمریکا گرفته شود.

 

وی با اشاره به کاربردهای دانش هسته ای خاطر نشان کرد : دانش هسته ای قرار نیست فقط برای تولید انرژی استفاده شود , دانش هسته ای در بیش از 400شاخه علمی (کشاورزی , درمان,  تشخیص و ...) قابل استفاده است و حتی استفاده صلح آمیز نظامی هم می تواند داشته باشد. به عنوان مثال برای اولین بار در کشور کرواسی تحت نظر سازمان ملل از دانش هسته ای برای کشف مین های ضد نفر استفاده شد.

 

این مدرس دانشگاه اصفهان تاکید کرد : پس از پیروزی انقلاب اسلامی  ما جز با رژیم صهیونیستی که مشروعیت ندارد  با هیچ کشوری قطع رابطه نکردیم  اما در مقابل این  آمریکا و اروپا بودند که با  ما قطع رابطه کردند.  جمهوری اسلامی همیشه آماده برقراری رابطه صلح آمیز و بدون سلطه گری و زورگویی با دیگر کشورها بوده است.

 

دکتر نصری اضافه کرد : تجربه 36ساله بعد از انقلاب نشان می دهد هرجایی که ما آماده  مذاکره و همکاری  در حوزه های مختلف  بودیم تا هم منافع ما تامین شود و هم ابهامات  طرف مقابل برطرف شود  امثال آمریکا و اروپایی ها بخاطر روحیه استکباری که دارند زیاده خواهی و زورگویی کردند. طی یکسال گذشته در پرونده هسته ای  هم ما شاهد بودیم  که   به اعتراف آژانس و آمریکا و اروپا جمهوری اسلامی بندهای  توافق را  کاملا اجرا کرده اما طرف مقابل تحریم ها را روز به روز زیاد کرده است.

 

وی با بیان اینکه تحریم ها و توهین ها حتی  پس از توافق هم ادامه داشته افزود : بعد از توافق هسته ای بیش از 60مورد تحریم علیه ما  تصویب کردند . خانم وندی شرمن بعد از توافق ژنو گفتند که در DNA ایرانی ها فریب کاری است و امسال هم بعد از تمدید توافق مشاور صهیونیست اوباما ایرانیان را با لفظ حرامزاده خطاب می کند.

 

دکتر نصری ضمن تاکید بر این موضوع که با دشمن نمی شود بازی برد برد انجام داد  ادامه داد : توافق کردیم که موضوع حل شود اما توهین ها و تحریم ها و تهدیدهایشان را بیشتر کردند و مرتب اعلام می کنند که گزینه نظامی روی میز است.  این اتفاقات نشان می دهد که ما با مستکبر طرفیم و به همین دلیل توافقی که به معنای واقعی که اصطلاحا برد برد گفته می شود رخ نخواهد داد.

 

این  تحلیل  گر مسائل سیاسی یادآور شد : رهبر انقلاب فرمودند  ما به دشمن خوش بین نیستیم و به آمریکا اعتماد نداریم اما با توجه به این عدم  بی اعتمادی به آمریکا به نظر من علت اینکه رهبری اجازه گفتگو و توافق را می دهند این است که اگر این اجازه را به مسئولان کشور نمی دادند در جامعه این تفکر بوجود می آمد که رهبر انقلاب  مانع برطرف شدن تحریم ها و مشکلات است اما امروز مردم و مسئولین و جوانان می بینند که جمهوری اسلامی به میز مذاکره آمد اما این  طرف مقابل  است که زیاده خواهی می کند.

 

 وی تاکید کرد : مسئله ایران و1+5 اصلا موضوع هسته ای نیست و هسته ای  تنها بهانه ای است تا خودباوری ما را بشکنند. اصل دشمنی در مسئله تفکر , ایدئولوژی , اسلام , استقلال  و اقتدار ما است. اگر ما در مسئله هسته ای که تنها یک بهانه است مقاومت نکردیم در آینده برنامه موشکی و فناوری نانو و دیگر موضوعات را بهانه می کنند. کما اینکه در همین توافق یکسال اخیر هم قصد داشتند تا بحث موشکی را وارد مذاکره کنند.

 

نویسنده کتاب “شکوه ملی در فناوری هسته ای” ابراز داشت : امروز دشمنان خارجی و برخی غافلین  داخلی به دنبال این هستند که  بجای اینکه بگوییم خدا پروردگار ماست بگوییم آمریکا پروردگار ماست  و به جای  به خدا امیدوار باشیم  امیدمان به کدخدا باشد. جمهوری اسلامی همواره آماده توافقی است که  عزت , منافع و پیشرفت کشور در آن لحاظ شود.

 

دکتر نصری با اشاره به اقتدار کشور پس از انقلاب اسلامی یادآور شد : قبل از انقلاب سفیر انگلیس و آمریکا  به پادشاه کشور ما دستور می دادند اما امروز اقتدار جمهوری اسلامی همه این قدرت ها را یک طرف میز مذاکره و روبروی جمهوری اسلامی  نشانده است. این رهنمودهای حضرت اما خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که ما را به چنین اقتداری رسانده است.