1403/06/30 14:22


454
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:48
بختیاری ها نیز مانند دیگر اقوام ایرانی مراسم ها و برنامه های خاصی برای نوروز داشته و دارند که برخی از آنها تا به امروز پابرجا مانده است .

 به گزارش آسماری نیوز به نقل از  بانوپرس : یکی از آیین ها و سنت های کهن و فراگیر در سرزمین های حوزه فرهنگ ایرانی عید نوروز است. همه اقوام ایرانی این پدیده طبیعی را جشن می گیرند نوروز با آداب و رسوم و مراسم خاصی همراه است.

index

بختیاری ها نیز مانند دیگر اقوام ایرانی مراسم ها و برنامه های خاصی برای نوروز داشته و دارند که برخی از آنها تا به امروز پابرجا مانده است .

نوروز در قوم بختیاری قدمت چند هزار ساله داشته و رسوم و آیین‌های ویژه نوروزی سال‌ها است که نسل به نسل به بختیاری ها منتقل می‌شود .
اهمیت نوروز در قوم بختیاری تا آنجاست که برخی نام فرزندان خود را نوروز می نهادند.

2

خانه تکانی
در بختیاری با خانه تکانی که به طور معمول دو هفته قبل از عید شروع می‌شود به استقبال سال نو می‌روند. فرش‌های آویخته از در و دیوار بیشتر از هر چیز دیگر به انسان یادآوری می‌کند که عید نزدیک است، آب ریختن دانه‌هایی مانند گندم، عدس و ماش برای تهیه سبزه سفره هفت سین نیز از حدود ده روز قبل از عید آغاز می‌شود.
چهارشنبه سیری یا تش پرک
چهارشنبه‌سوری نیز در قوم بختیاری از قدمت زیادی برخوردار است شب چهارشنبه آخر سال مردم با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن سلامتی و رزق و روزی و پایان غم را طلب دارند. پریدن از روی آتش سه بار تکرار می‌شود. هنگام پریدن از روی آتش شعر زیر را می‌خوانند:

تش تش نوروز ایکنم                 شادی هر روز ایکنم

سرخی تو سی مو                       زردی مو سی تو

غم بره شادی بیا                       محنت بره روزی بیا

در مناطق بختیاری به چهارشنبه سوری “چهارشنبه سیری” یا “تش پرک” می‌گویند.

3

همسا بهری الفه
یکی از آیین های کهن و ماندگار در میان قوم بختیاری آیین “همسا بهری الفه” است. بختیاریان به یاد درگذشتگان و مردگان در روزهای آخر سال بویژه پنجشنبه آخرین سال بین همسایگان و خویشان حلوا خرما و گاه شیربرنج تقسیم می کنند که به آن”الفه” می گویند. این آیین کهن چکیده از سنتی بس کهن که ریشه در آیین های ایرانی دارد برخاسته شده است .
خانه گردی
خانه گردی یکی دیگر از رسوم بختیاری ها در نوروز می باشد که تا به امروز نیز در برخی مناطق باقی مانده است. این مراسم از یک خانه شروع شده و به صورت دسته جمعی از خانه ای به خانه دیگر برای تبریک سال نو ادامه می یابد تا اینکه اهالی در خانه بزرگ فامیل جمع شوند.