1403/06/30 15:57


490
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:49
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسجدسلیمان:
سلطانی:پیام جشنواره های نوروزی این بود که بختیاری اهل اسراف گری نیست و مردم بختیاری مردمی قانع و کم توقع هستند.

 به گزارش آسماری نیوز مسعود سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسجدسلیمان در گفتگو با خبر نگار ما در خصوص برنامه های این اداره درایام نوروز گفت : طی روزهای آینده با همکاری اداره حفاظت محیط زیست  و انجمن های اجتماع محور  اقدام به پاکسازی سایت های گردشگری خواهیم کرد و در ورودی های شهرستان چادرهایی را به منظور  راهنمایی گردشگران و مسافران نوروزی  و عرضه محصولات فرهنگی و  صنایع دستی  برپا می کنیم  و بنرهایی هم  در سطح شهر برای معرفی جاذبه های گردشگری و محل های اسکان مسافران نصب خواهد شد.

وی از بازدید 10میلیون گردشگر در نوروز 93 از استان خوزستان خبر داد و  افزود : سال گذشته استان خوزستان  توانست رتبه دوم را در ورود گردشگر به استان در سطح کشورکسب کند .  خوزستان بدلیل آب و هوای مطبوع و بهاری در ایام نوروز, تنوع قومیتی , آثار باستانی  بسیار زیبا و از همه مهم تر مهمان نوازی مردم استان خوزستان که شهره آفاق اند  پیش بینی می شود  امسال نیز همچون سال گذشته پذیرای میهمان های زیادی از سراسر کشور باشیم .

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط  اداره میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری مسجدسلیمان در سال جاری ادامه داد : در سال 93  موفق به ثبت ملی 4اثر ناملموس خاصه قوم بختیاری که عبارتند از  کوچ عشایر بختیاری , شاهنامه خوانی به زبان بختیاری , آئین مافه گه وبستن کمر عروس بختیاری شدیم.  

 

سلطانی تصریح کرد : هر ساله دوره های آموزشی صنایع دستی و دوخت لباس محلی بختیاری  در این اداره برای علاقه مندان آموزش داده می شود و در پایان این  دوره های آموزشی  گواهی مهارت صادر خواهد شد  که طی 4 سال گذشته به بیش از 1000نفر از این هنرجویان  تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری مسجدسلیمان خاطر نشان کرد : در مقوله  گردشگری پس از شناسایی محل هایی که قابلیت احداث  سایت گردشگری را دارند  با همکاری بخش خصوص اقدام به احداث سایت گردشگری خواهیم کرد. از جمله سایت گردشگری در  منطقه  برفگیر  شیرین بهار و تاراز  که شامل 45 آلاچیق است وسایت گردشگری  منطقه چم آسیاب که هم اکنون  توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

سلطانی گفت : متاسفانه امروزه مردم دچار خلاء فرهنگی شده اند و ما طی پنج سال گذشته  با برگزاری جشنواره های نوروزی  در مکان های  باستانی سعی کردیم تا  علاوه  بر  اینکه مردم را با آثار باستانی و تاریخی آشنا می کنیم  با  استفاده از المان های سنتی و بومی بختیاری مانند سیاه چادرهای  بختیاری  تلنگری هم  به مخاطب مان که بیشتراز نسل جوان هستند بزنیم و این پیام را به مخاطب بدهیم که زندگی یک خانواده بختیاری از یک بهون که خانه اوست  و دیگر  وسایل اولیه زندگی تشکیل شده است . پیام ما این بود که بختیاری اهل اسراف گری نیست و مردم بختیاری مردمی قانع و کم توقع هستند. 

 

وی مهمترین اقدام اداره میراث فرهنگی مسجدسلیمان در سال 93 را افتتاح موزه مردم شناسی دانست و افزود : موزه مردم شناسی مسجدسلیمان شامل بخش های مردم شناسی , گیاهان دارویی و باستانی- تاریخی است  که در استان خوزستان چنین موزه ای کم نظیر است .

رئیس اداره میراث فرهنگی مسجدسلیمان تاکید کرد :  مهمترین اولویت کاری این اداره در سال 94 پیگیری جدی جهت جذب اعتبار لازم برای تکمیل وافتتاح مجتمع آب درمانی گلگیر است . گوگرد معلق در چشمه های کوه آسماری خاصیت درمانی برای درد مفاصل و بیماری های پوستی دارد که  این مجتمع آب درمانی هم اکنون بیش از 85 در صد پیشرفت کار داشته  و امیدواریم اوایل سال 94 این مجتمع که می تواند نقطه عطفی در پیشرفت و توسعه منطقه باشد را به بهره برداری برسانیم .