1403/06/30 18:14


543
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:52
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان:
نجاتی : بیشترین تلفات رخ داده در دو قسمت از بخش های بالادستی دریاچه رخ داده است که در این قسمت ها شوری آب هم وجود ندارد , ضمن اینکه این گونه ماهی (بناه) گونه ای دریائی است که کاملا در مقابل آب های شور مقاوم است.

 به گزارش آسماری نیوز  اتلاف یک گونه ماهی  ماهی در دریاچه سد گتوند که حدود یک هفته ای ادامه داشت منجر به تشکیل جلسه ستاد بحران  در فرمانداری مسجدسلیمان شد.

 

در همین رابطه بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : خوشبختانه از روز گذشته اتلاف ماهی ها متوقف شده اما از بدو بروز این حادثه کارشناسان محیط زیست و متخصصان دامپزشکی و شیلات روزانه  از منطقه بازدید داشته اند و علت حادثه را  مورد پایش قرار داده اند.

 

وی افزود : نمونه برداری از آب و ماهی های تلف شده  بارها انجام شده و این نمونه ها برای دامپزشکی استان ,سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان و برای آنالیز و بررسی های جامع تر به تهران فرستاده شده است.

 

بهروز نجاتی در خصوص علت این حادثه ادامه داد : در مورد علت حادثه هنوز به قطعیت نرسیده ایم  اما طبق برسی های اولیه احتمال می رود  علت مرگ و میر ماهی ها وجود یک بیماری انگلی باشد چرا که فقط یک گونه ماهی(بیاه ) دچار مرگ و میر شده و دیگر گونه ها هیچ صدمه ای ندیده اند. با توجه به سیلاب های ناشی از بارندگی های ابتدای سال ممکن است این سیلاب ها عامل آلودگی یا عامل ایجاد یک بیماری در آب شده باشد.

 

نجاتی تاکید کرد : کل دریاچه دچار این مشکل نشده و  بیشترین تلفات رخ داده در دو قسمت از بخش های بالادستی دریاچه  رخ داده  است  که در این قسمت ها شوری آب هم وجود ندارد , ضمن اینکه این گونه ماهی (بیاه) گونه ای دریائی است که کاملا در مقابل آب های شور مقاوم است.

 

رئیس اداره محیط زیست مسجدسلیمان تصریح کرد : ممکن است یکی از پارامترهای آب در این نقاط  تغییراتی کرده باشد که بر این گونه ماهی اثر گذاشته و با توجه به اینکه فقط یک گونه ماهی دچار مرگ و میر شده حدس مان بر این است که وجود یک بیماری در این گونه ماهی باعث  مرگ و میر و اتلاف آنها شده باشد.

 

بررسی علت اتلاف این ماهی ها در دریاچه سد گتوند در حال بررسی است و هنوز نتیجه قطعی و عامل مرگ و میر این گونه ماهی مشخص نشده است.