1403/06/30 17:20


551
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:52
انتقاد عضو شورای شهر از نظام مهندسی
کاظمی نیا :سازمان نظام مهندسی مسجدسلیمان در خصوص نظارت بر رعایت اصول ساخت وسازهای سطح شهر چه اقدام عملی انجام داده است ؟

 به گزارش آسماری نیوز قصه ساخت و ساز و تخلفات بی شمار در این حوزه آن قدر قدیمی است كه پرداختن به آن و امید تاثیرگذاری در این حوزه به رویایی می ماند كه تعبیر ناشدنی است.

 

عمده دلایل تخلفات ساختمانی كه در نهایت به ایجاد شهری زشت چهره و ساختمان هایی نا امن می انجامد را می توان مهاجرت بی رویه ,عدم جلوگیری به موقع ماموران شهرداری ,طولانی شدن روند صدور پروانه ساخت از مرحله تقاضا تا امضاء نهایی، مشكل مسكن و گرانی مصالح ، عدم نظارت ناظران ذی ربط، تلقی نمودن جریمه به عنوان منبع درآمدی برای شهرداری، عدم تدوین مقررات منطبق با نیازهای اجتماعی، بلا اجرا ماندن احكام كمیسیون ماده 100 و نقص مدیریت و برنامه ریزی شهری و نقص قوانین شهرداری عنوان كرد.

 

در تحلیل معضلات ساخت و ساز علاوه بر مشكلات و كاستی هایی كه از جانب اصلی ترین متولی شهر یعنی شهرداری است سازمان ها و نهادهای نظارتی نقش بسزایی در روند وجود ویا برخورد با این معضل بازی می كنند این در حالی است كه مهم ترین نهاد نظارتی مهندسان ناظرند كه زیر نظر سازمان نظام مهندسی مشغول به كارند.

 

مهندس ناظر با توجه به اهمیت كار ساخت و ساز و غیر متخصص بودن غالب افرادی كه به ساخت ساختمان مبادرت می كنند می تواند نقش بسزایی در كاهش تخلفات ساختمانی ایفا كند در حالی كه مهندس ناظر و روابط كاری وی با مالك بیشتر تبدیل به یك رابطه سوری و تشریفاتی شده است و نمی توان امیدی به جلوگیری از تخلفات ساختمانی به وسیله این ابزار كارآمد در معنای حقوقی و ناكارآمد در بعد واقعی آن بست.

 

بر همین اساس  رونق ساخت و ساز و افزایش بی رویه آپارتمان سازی طی حدود ده سال اخیر  در مناطق مختلف مسجدسلیمان که بعضا رشدی بی رویه و قارچ گونه داشته صرف نظر از اینکه  نوسازی  بافت فرسوده را همراه دارد  اما عدم برنامه ریزی صحیح جهت توسعه منظم و اصولی محلات مسکونی, مسجدسلیمان را به مرور تبدیل به شهری با محلاتی نابهنجار تر از گذشته  و این بار  با آپارتمان هائی نا ایمن و غیراستاندارد تبدیل خواهد کرد .

 

حسن کاظمی نیا عضو شورای شهر مسجدسلیمان در همین رابطه با انتقاد از سازمان نظام مهندسی مسجدسلیمان به خبرنگار ما گفت :  نظارت بر رعایت اصول ساخت وساز شهری که تاثیر بسزائی هم در زیباسازی شهر و جلوگیری از بوجود آمدن شهری نابهنجار دارد برعهده ناظران سازمان نظام مهندسی است.

 

وی افزود : نظام مهندسی در مقابله با ساخت و سازهای نابهنجار چه نقشی دارد ؟  سازمان نظام مهندسی مسجدسلیمان در خصوص نظارت بر رعایت اصول ساخت وسازهای سطح شهر چه اقدام عملی انجام داده است ؟  در تاریخ 8/11/1392 نامه ای از سوی شورای شهر برای ریاست این سازمان مبنی بر اینکه توجه و نظارت بیشتری بر رعایت اصول ساختمانی که عدم رعایت آنها باعث نازیبایی چهره شهر و مشکلات معابر می شود داشته باشند ارسال شده اما متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از تاریخ این نامه تاکنون پاسخی مبنی بر اینکه اقدامی در این خصوص انجام شده یا نشده  بدست شورای شهر نرسیده است.