1403/08/01 13:08


68
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:26
در حاشیه صحن علنی مجلس انجام شد
نمایشگاه عکس آغاز عصر نفت به مناسبت 5 خرداد سالروز کشف نفت در ایران و فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجد سلیمان با حضور رئیس مجلس افتتاح شد.

 آسماری نیوز

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در حاشیه نشست علنی روز دوشنبه 5 خرداد ماه با حضور در محل نمایشگاه دائمی خانه ملت نمایشگاه عکس با عنوان آغاز عصر نفت را افتتاح کرد.

پنجم خرداد 1287 نخستین روز اکتشاف نفت در ایران و خاورمیانه بود که نقطه عطف صنعتی شدن و استفاده ازمنابع زیرزمینی برای تولید ثروت بود و در واقع مسیر اقتصاد ملی ما بعد از فوران اولین چاه نفت در خاورمیانه که به نام چاه شماره یک مسجدسلیمان بود، سمت و سوی جدیدی پیدا کرد.

در نمایشگاه عکس آغاز عصر نفت فرآیند اکتشاف تا تولید نفت به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه همچنین ازقرارداد دارسی که اولین قرارداد برای خرید نفت در سال 1280 بود را تا مرحله کشف،فوران، انتقال و فروش به معرض دید می‌گذارد.

از امروز پنجم خرداد روز مسجدسلیمان در تقویت ثبت شد و این برای اولین بار است که یک واقعه اقتصادی و طبیعی مبنای ثبت یک روز در تقویم کشور می‌شود.

گفتنی است؛ روز گذشته اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری از ثبت روز پنجم خرداد به عنوان روز مسجدسلیمان در تقویم کشورمان خبر داد، گفت: مسجدسلیمان در طول 100 سال گذشته توانسته در بخش منابع درآمدی و به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی کشور تاثیرگذارباشد لذا بنا داریم پنجم خرداد را به نام روز مسجد سلیمان نامگذاری کنیم و به همین مناسبت در سطح مرکز، استان و شهرستان برنامه‌هایی را برگزار خواهیم کرد.

همچنین  پس از گذشت  ۱۰۶سال از تمبر اختصاصی مسجدسلیمان رونمایی شد.این مراسم با حضور رییس مجلس شورای اسلامی دکترلاریجانی و دکترجلیلی نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی برگزارشد.