1403/10/06 10:40


842
تاریخ انتشار: 1394/04/20 12:45
رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان:
نیک بخش گفت :اساتید دانشگاه بعنوان فرماندهان جنگ نرم بایستی دانشجویان خود راکه افسران جنگ نرم به شمار میروند از طریق رفتار شایسته ،اظهارات و عقاید پسندیده و منش والا به خوبی تحت تاثیر قرار دهند،

بهرام نیک بخش رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان در گفتگو با خبرنگار آسماری نیوز در رابطه با بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید دانشگاه ها اظهار داشت : از نظر مقام معظم رهبری نقش اساتید ودستگاههای علمی کشور در مقابله با طرحهای دشمنان به گونه ای است که متوجه باشند هدف دشمنان  این است که کشور ما نتواند به جایگاه شایسته و واقعی خود دست پیدا کند و در مقابله با پیشرفتهای علمی و صنعتی جامعه، وضع و اعمال تحریم ها را از دید خودشان راهی جهت متوقف نمودن این پیشرفتهای روزافزون علمی در کشور قلمداد می نمایند.

وی افزود : هر چند که هدف  دشمن تحریم ها ،مسئله هسته ای، حقوق بشر و تروریست ها نیست بلکه غرب که خود یکسره قوانینش ضد حقوق بشرند  می خواهد با این بهانه های واهی به کشورمان فشار بیاورند.

نیک بخش ادامه داد :  اساتید دانشگاه بایستی از ظرفیت علمی خود به خوبی جهت خنثی نمودن این اهداف شوم دشمنان که در راستای متوقف نمودن پیشرفتهای علمی است  استفاده نمایند ، اساتید با ایفای نقش مهم خود  در محیط دانشگاهی  می توانند این نقشه ها را نقش بر آب نمایند.

 

عضو هیات علمی جامعه شناسی دانشگاه پیام نور  مسجدسلیمان تصریح کرد : محیط دانشگاه، محیط فهم و تحلیل آگاهی های سیاسی است ، اما باید دقت شود که دانشگاه وارد حاشیه سازی و سیاست بازی نشود. مقام معظم رهبری در سالهای پیش در پاسخ به کسانی که می خواستند دست و پای سیاست را از دانشگاهها و میان دانشجویان جمع کنند، اعتقاد داشتند که محیط دانشگاه، یک محیط فهم، تحلیل و نگرش سیاسی  است که دانشجویان را نسبت به مسایل روز جامعه و جهان آشنا می سازد و قدرت تحلیل و تفسیر فردی و جمعی را در مقابله با جریانات سیاسی و اجتماعی افزایش می دهد، اما حدود و چارچوب این مسئله بایستی به خوبی رعایت گردد چرا که در حد افراطی ممکن است به سیاست بازی و حاشیه سازی در دانشگاه منجر گردد .این حاشیه ها به پیشرفت علمی و پژوهشی در دنیای رقابتی امروز لطمه خواهد زد و ممکن است دانشگاه را از اهداف و رسالت علمی خود دور نگه دارد و این مسئله دشمن را به راحتی به اهداف شوم خود که  همان عقب نگه داشتن جوانان و دانشگاه در یک محیط علمی و دانشگاهی  است نزدیک سازد.

 

بهرام نیک بخش در رابطه با ضرورت عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور افزود : در بحث ضرورت عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور، این کار ماحصل تلاش و تفکر گروهی است  که به خوبی تهیه و طراحی گردید و بایستی این نقشه جامع عملیاتی که توسط صاحب نظران تدوین گردید بعنوان یک راهنمای علمی مناسب در جامعه به کار گیری و عملیاتی گردد. اولین قدم عملیاتی نمودن این طرح گفتمان سازی است چرا که اعتقاد بر این است جهت محقق نمودن هر ایده و طرح مکتوب نیاز به شناخت، مطالعه و اشرافیت کامل خواهد بود.عملیاتی نمودن نقشه جامع علمی کشور نیاز به مطالعه و اشرافیت کاملی توسط جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان خواهد داشت که مجموع این اشرافیت علمی تبدیل به یک گفتمان شود .با این روش بحث نقشه جامع علمی کشور و ضرورت توجه به آن در جامعه تبدیل به یک جریان سیالیمی گردد که رسالت علمی دانشگاهها را در افق دوردست رصد و بر مبنای این رسالت مجموعه تلاشهای علمی مثمر خواهد شد.

 

وی اضافه کرد : موتور محرکه دانشگاه در سطح جهانی  در زمینه به دست اوردن جایگاه علمی بر حسب رنکینگ علمی جهانی تحقیق و پژوهش است،پژوهشی که لازمه تحقیقاتی آن در کنار نیروی انسانی متعهد و اگاه ، مساله بودجه پژوهشی سالیانه در دانشگاههای کشور است.رشد تحقیقات علمی و شتاب روز افزون آن به موازات سهم بودجه پژوهشی در اعتبارات سالیانه دانشگاهها بایستی افزایش یابد،اما عملا با آن بودجه سالیانه ای که در نظام چشم انداز دانشگاهی دیده شد فاصله هایی وجود دارد.نکته مهم دیگر در کنار سهم بودجه سالیانه پژوهشی  نحوه صحیح هزینه کرد این بودجه با یک برنامه ریزی و اولویت بندی خاص خواهد بود.چرا که با درست مصرف کردن بودجه در موضوعات کاربردی و جای واقعی خود ،علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع،  ما را به اهداف واقعی خود بهتر و سریعتر رهنمون می سازد.

 

رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان عنوان داشت : خوشبختانه با جنبش علمی که در کشور شکل گرفته است ما امروزه در سطح جهانی جایگاه علمی نسبتا مناسبی بدست اوردیم ،جایگاهی که ماحصل تلاش شبانه روزی دانشمندان و جامعه دانشگاهی ما به شمار می رود.مجموعه این پیشرفتهای علمی و تحقیقاتی در دو دهه  اخیر باعث گردیدکشور ما در سطح جهانی رتبه شانزدهم علمی را بدست آورد.اگربه گذشته آماری خود در این زمینه نگاهی بیندازیم ،جایگاه با ارزش و قابل قبولی است اما در حال حاضر و شریط فعلی  این روند  در سطح جهانی نیاز به شتاب و پیشرفت بیشتری خواهد داشت،شتابی که منجر به ترقی ،پیشرفت و بهبود جایگاه فعلی  در جایگاه بین المللی منجر گردد،اما امروزه این تلاشها بایستی مضاعف گردندتا علاوه بر جلوگیری از روند رو به رشد این وضعیت،از ظرفیتها و قابلیت های دست نخورده فعلی نهایت استفاده جهت پیشرفت و بهبود شرایط موجود بعمل آید.

 

بهرام نیک بخش گفت : با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری  استاد به معنای معلم و مربی است که می تواند با رفتار و کلام خود بر قلب و روح متعلمین اثر گذار باشد0ویژگیها و الگوهای رفتاری استاد به حدی است که حتی بیشتر از تاثیر گذاران مهم در کانون خانواده بعنوان نهاد اولیه ،متعلمین خود را تحت تاثیر قرار می دهد .دانشجویان افرادی هستند که به عنوان بازوان پر قدرت جامعه ،با اعتماد به نفس کامل خواهند توانست افق های و امید آینده را روشن و متجلی نمایند.روحیه دادن به دانشجویان در زمینه قاطع بودن در برابر دست اندازی دشمنان ،تجاوز و خدشه دار کردن استقلال ملی ،مسا له ای است که اساتید به خوبی می توانند در نسل جوان دانشگاهی  ایجاد و تزریق نمایند0

 

رئیس دانشگاه پیام نور مسجدسلیمان تاکید کرد : اساتید دانشگاه بعنوان فرماندهان جنگ نرم  بایستی دانشجویان خود راکه افسران جنگ نرم به شمار میروند از طریق رفتار شایسته ،اظهارات و عقاید پسندیده و منش والا  به خوبی تحت تاثیر قرار دهند،جهت تاثیر گذاری بیشتر و بالا بردن روحیه علمی دانشجویان اساتید اگر پیشقدم دانشجو و در وسط میدان مبارزه عمیق،حیاتی و مقدس در معنای جنگ نرم  قرار گیرند،مشوق و انگیزشی خواهد بود که دانشجویان از اساتید  خود بعنوان دیگران   الگو برداری و رفتار نمایند