1403/06/29 05:36


85
تاریخ انتشار: 1394/02/18 02:28
کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی
فصل تابستان در حالی از راه رسیده است که جوانان و نوجوانان مسجدسلیمان که یکی از شهرهای محروم کشوربه حساب می آید برای گذران اوقات فراغت با کمبود امکانات ورزشی و تفریحی مواجه بوده و از حداقل امکانات برخوردار هستند.

 آسماری نیوز 

به گزارش آسماری نیوز  فصل تابستان در حالی از راه رسیده است که جوانان و نوجوانان مسجدسلیمان که یکی از شهرهای محروم کشوربه حساب می آید برای گذران اوقات فراغت با کمبود امکانات ورزشی و تفریحی مواجه بوده و از حداقل امکانات برخوردار هستند.

پس از گذراندن اوقات تحصیلی و مطالعه مستمر و بی وقفه و فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون ها و امتحانات اوقات تابستان فرا می رسد تعطیلات تابستانی در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر است و برایشان بسیار خوشایند و لذت بخش است.

از مهمترين سوالاتي كه در بحث اوقات فراغت مطرح است تعيين متولي يا متوليان اصلي آن است. چه كسي اوقات فراغت را در سطح جامعه براي جوانان سامان دهی می کند و چه كسي پاسخگوي مشكلات ناشي از عدم برنامه ريزي درست اوقات فراغت است.

در كشور ما متولي مشخصي در زمينة اوقات فراغت وجود ندارد و سازمانها ی مختلف نظير  وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش ,سازمان بسیج و... هر يك به نوبه خود فعاليتهايي را براي پر كردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه به انجام مي رسانند.

شهرداريها نيز از طريق توسعه فضاهاي فرهنگي، تفريحي نظير پارك ها، فضاهاي ورزشي و... سهم مهمي در تأمين فضاهاي لازم براي گذران اوقات فراغت شهروندان دارند, توسعه فضاهاي سبز، ايجاد پارك ها ، زمين هاي بازي كودكان از وظايف شهرداريهاست.

 پارك يكي از مهمترين فضاهاي تفريحي است كه بايد به صورت شبكه اي سلسله مراتبي از كوچكترين اندازه و كاربرد تا بزرگترين آن طراحي شوند.ايجاد زمين هاي بازي كودكان  و جوانان در محلات مختلف علاوه بر اينكه موجب عمومي تر شدن ورزش مي شود باعث مي شود كه به ميزان قابل توجهي از ميزان آسیب ناشي از بازي کودکان در كوچه ها كاسته شود.

در مسجدسلیمان که یکی از شهرستان های محروم کشور در هر زمینه ای می باشد جوانان و نوجوانان با کمبود امکانات سخت افزاری و تجهیزات به منظور گذراندن اوقات فراغت علی الخصوص در فصل تابستان هستند.

گرچه طی چند سال اخیر برخی از محلات شهر با همکاری شهرداری و شرکت نفت دارای فضاهای سبز شده اند ولی با این حال کمبود فضاهای تفریحی در محلات خیلی زیاد به چشم می خورد.

با آمدن فصل گرما در تابستان بیشترین کاربرد در اوقات فراغت متوجه استخر می باشد و یکی از مهمترین کمبودها در مسجدسلیمان عدم وجود چند استخر است که شهرستان مسجدسلیمان با چند هزار جوان و نوجوان تنها دارای یک استخر بوده که بصورت نوبتی برای آقایان و بانوان قابل استفاده است.این کمبود موجب شده تا با گرم شدن هوا اکثر جوانان برای شنا و آب تنی مجبور به رفتن به رودخانه های اطراف شهر و دیگر شهرها بوده که همین امر موجب شده تا هرساله عده زیادی بدلیل غرق شدن در این رودخانه ها جان خود را از دست بدهند.

این کمبود فضاهای ورزشی تنها به استخر ختم نشده و در دیگر رشته های ورزشی از جمله فوتبال و فوتسال هم وجود دارد تا جایی که ورزشکاران دو یا چند رشته مجبور به  استفاده از یک سالن برای تمرینات خود بصورت همزمان هستند .

 با توجه به توسعه شهر مسجدسلیمان نیازجدی است تا در هر محله حداقل فضاهای ورزشی و تفریحی از سوی متولیان امر ایجاد شده تا دیگر شاهد هدر رفتن اوقات خوش جوانی جوانان شهرمان نباشیم.