1404/04/17 02:45


92987
تاریخ انتشار: 1396/04/19 14:22
گزارش:
در چند سال گذشته صحبت‌های زیادی درباره رقابت قرارگاه خاتم الانبیا با پیمانکاران داخلی شده است.

به گزارش آسماری به نقل ازرهیاب؛ مرتضی سرخوش: بدون شک بهره گیری دولتها از ظرفیت قرارگاه خاتم در اجرای پروژه های داخلی محاسن ومزایای مختلفی دارد که ای کاش فارغ از تعصبات جناحی وحزبی به آن اندیشیده شود.درعوض واگذاری پروژه ها به خارجی ها معایب واشکالات متعددی دارد که البته نمیتوان بصورت مطلق هرکدام را نفی نمود بلکه باید براساس منافع ملی به سود و زیان هر رویکرد توجه وارزش گذاری کرد.

 

به اعتقاد بنده برخی از مزایای اصلی استفاده از قرارگاه خاتم به شرح ذیل است:

1-فعال کردن نص صریح قانون اساسی مبنی بر بهره گیری از امکانات نیروهای مسلح برای سازندگی درکشور درزمان صلح که تبعاً باعث به روز بودن وآماده به کار کردن توان مهندسی وتجهیزات وامکانات نیروهای نظامی وبصورت مشخص قرارگاه خاتم خواهدشد.

 

2-اجرای کم هزینه تر پروژه ها توسط قرارگاه وامکان برنامه ریزی برای دولت جهت افزایش تعداد پروژه های عمرانی در کشور.

 

3-امکان پرداخت زمان دار و بافرصت مطالبات قرارگاه برای کارفرما (دولت یا دستگاههای اجرایی)باتوجه به توان مالی وامکانات وتجهیزات دراختیار

 

4-بکارگیری همه ی ظرفیتهای فنی مهندسی داخل کشور ازجمله پیمانکاران داخلی، مهندسان ومتخصصان وکارگران و اجرا کنندگان داخلی در حوزه های مختلف وبطور خلاصه ایجاد اشتغال گسترده در سطح کشور. با این توضیح که قرارگاه در سالهای گذشته صدها هزار نفر را درپروژه های مختلف مشغول به کارکرده وفقط درصد بسیارکمی نیروی کادر نظامی در اختیار دارد.

 

شبهه ی رقابت با پیمانکاران داخلی حقیقتا غیرمنصفانه وغیر واقعی است چراکه معمولا پروژه هائی را به قرارگاه داده اند که شرایط خاص اجرایی یا مالی و...داشته وازتوان وعهده ی هر پیمانکاربرنمی آید.ضمن آنکه قرارگاه خاتم تقریبا یک کار مدیر پیمانی انجام میدهد وپروژه ها رابا مدیریت درست ومنطقی از طریق پیمانکاران داخلی اجرامی نماید.

 

5-ایجاد توانمندی بسیار بالا در عرصه ها ی فنی ومهندسی واجرایی کشور برای همه ی چرخه ی ساخت وساز ونتیجتا افزایش اعتماد به نفس ملی.

 

بدیهی است همین رویکرد درسالهای گذشته باعث شده که در صنعت های مختلفی ازجمله سدسازی، پل سازی، راه سازی و... خودکفا وتوانمند وآماده ی اجرای پروژه های دیگرکشورها شویم.

 

6-بخش اعظمی از سود حاصله از پروژه های قرارگاه خاتم به تقویت بنیه دفاعی کشور ازطریق خرید تجهیزات ونوسازی تسلیحات وامکانات نظامی موردنیاز صرف میشود و نتیجتا به افزایش امنیت ملی واقتدار منطقه ای منجر میگردد ومابقی آن صرف محرومیت زدائی در کشور میشود که قطعا همگان اثرات ارزشمند اقدامات محرومیت زدایی سپاه را درک کرده وعموما تحسین می نمایند که تبعا این رویکرد نیز به افزایش رفاه و رضایتمتدی عمومی کمک خواهد نمود.

 

لذا درمجموع اگر سودی به قرارگاه خاتم داده شود، مستقیم یا غیرمستقیم به مردم شریف ایران تقدیم می‌شود.

 

اما واگذاری پروژه های مختلف به خارجی ها در حالیکه در داخل توان اجرای آن وجود دارد،ازجهات مختلف معقول نیست.

 

1-ظرفیتهای داخلی کشور راکد واعتماد به نفس ملی در عرصه های اجرایی تضعیف میشود و اسرار اجرایی وفنی ومدیریتی کشور درمعرض آسیب قرارمیگیرد.

 

بعید می دانم کشورهایی چون ژاپن ، چین ،کره ، هند و...حاضر شوند منافع داخلی خود را به خارجی ها بدهند وبرای خارجی ها اشتغال زایی نمایند!

 

2-سود حاصله از اجرای پروژه های این کشور توسط خارجی ها قطعا به مردم ایران نمیرسد.

 

شوربختانه و صد متاسفانه سودی که به شرکتهای فرانسوی چون توتال خواهد رسید معلوم نیست که به کام منافقین و داعش و صهیونیستهای جنایتکار نرسد !

 

حتما همه میدانند که فرانسه مهمترین حامی و پناهگاه منافقین بوده ودر مذاکرات هسته ای نیز پلیس بد ماجرا بوده ودر ماجرای غمبار سوریه وعراق ودیگر کشورهای مظلوم منطقه ، ازهرگونه حمایتی از جنایتکاران سلفی وتکفیری کوتاهی نکرده است.

 

3- ناز و کرشمه ی شرکتهای خارجی ،عملا امکان هرگونه نظارت و کنترلی را تضعیف مینماید وتعجب آور است که رسما اعلام مینمایند که اگر نظام سلطه علیه کشور ما تحریم جدیدی وضع نماید، تعهدی به اتمام قرارداد خود نخواهند داشت وپروژه را رها خواهند کرد!

 

لذا به نظر میرسد که شاید ظاهر واگذاری پروژه های داخلی به خارجی ها برای برخی ذوق آور و پرستیژ آفرین باشد اما بعید است که منافع ملی مردم شریف وعزتمند ایران اسلامی را تامین نماید.